بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
تحلیل جامع صنعت پتروشیمی _ بخش سوم

۱۳ طرح متانول و ۲۴ طرح مشتقات الفین در دست اجرا

از مجموع ۵۲.۶ میلیون تن ظرفیت طرح های در دست اجرای صنعت پتروشیمی، حدود ۶۴ درصد آن سهم طرح های متانولی و الفینی بوده، که به ترتیب با تکمیل و راه اندازی ۱۳ طرح متانول، حدود ۱۹ میلیون تن و ۲۴ طرح مشتقات الفین، حدود ۱۴.۶ میلیون تن به ظرفیت تولیدی کشور افزوده خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۰۱۹۲

 
به گزارش بورس نیوز، طبق آخرین آمار در گزارشات و سایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی NIPC ، حدود ۵۱ طرح پتروشیمی به  اضافه ۳ طرح پیشتاز در نقاط مختلف کشور در دست اجرا است.

"طرح های در دست اقدام در ایران"

جدول ۵-کل طرح های پتروشیمی در دست اقدام



بیشترین طرح های در دست اقدام مربوط به طرح های الفینی و متانولی می باشد. از مجموع ۵۲.۶ میلیون تن ظرفیت طرح های در دست اجرا، حدود ۶۴ درصد آن سهم طرح های متانولی و الفینی بوده، که به ترتیب با  تکمیل و راه اندازی ۱۳ طرح متانول، حدود ۱۹ میلیون تن و ۲۴ طرح مشتقات الفین، حدود ۱۴.۶ میلیون تن به ظرفیت تولیدی کشور افزوده خواهد شد.

مقایسه ظرفیت اسمی و تولید واقعی کل گروه های پتروشیمی ها و پتروشیمی های منتخب 

جدول ۶ - ظرفیت اسمی و تولید کل گروههای مختلف پتروشیمی در ایران (تن)- سال 1396



جدول 7 - ظرفیت اسمی و تو لید کل مجتمع های پتروشیمی در مناطق مختلف در ایران (تن)- سال 1396



جدول 8 - ظرفیت اسمی گروههای مختلف 20 پتروشیمی منتخب (تن)- سال 1396



همانطور که مشاهده می شود، ظرفیت کل این 20 پتروشیمی منتخب، ۵۱ میلیون تن یعنی حدود ۷۵ درصد ظرفیت کل پتروشیمی در ایران است.  
همچنین این ۲۰ پتروشیمی حدود ۸۴ درصد مقدار تولید کل و ۸۶ درصد مقدار فروش کل محصولات پتروشیمی در ایران را شامل می شوند، که متوسط نرخ بهره برداری صنعت پتروشیمی، ۷۹ درصد می باشد. گروه الفین ها و پلیمرها از نظر ظرفیت و تولید سهم بیشتری نسبت به سایر گروهها دارند و گروه متانول کمترین سهم را در  این میان داراست. 

در ادامه ظرفیت اسمی و تولید واقعی شرکتهای منتخب ارائه شده است. 
  




در ادامه مقادیر ظرفیت اسمی، فروش و تولید واقعی هر کدام از پتروشیمی های منتخب ارائه گردیده است و این نکته قابل توجه می باشد که محصولات فرعی از قبیل بخار آب، اکسیژن، هیدروژن تولید شده طی فرآیند، در مجموع ظرفیت محصولات پتروشیمی در این جداول در نظر گرفته نشده اند.
 
جدول ۹- مقایسه مقدار ظرفیت اسمی و تولید واقعی پتروشیمی های منتخب منتهی به سال مالی 1396، گروه متانول 




لازم به ذکر است که پتروشیمی های زاگرس و فناوران، علاوه بر متانول، به ترتیب بخار آب و هیدروژن نیز تولید می کنند، ولی ظرفیت آنها جزء محصولات پتروشیمی در نظر گرفته نمی شود.

جدول 10- مقایسه مقدار ظرفیت اسمی و تولید واقعی پتروشیمی های منتخب منتهی به سال مالی 1396- (تن)- گروه اوره و آمونیاک





 سال مالی پتروشیمی پردیس، انتهای شهریور هر سال می باشد و فاز سوم این مجتمع بعد از شهریور ۹۶ (سال مالی ۹۶) به بهره برداری رسیده است. 
در این گروه محصول تجاری اصلی اوره می باشد و مقدار زیادی از آمونیاک تولیدی طی فرآیند بعنوان ماده اولیه جهت تولید اوره مصرف می شود و همانطور که از  تفاوت مقدار تولید و فروش آمونیاک در جدول فوق قابل مشاهده است، مقدار کمی از آمونیاک در انتهای فرآیند جهت فروش باقی می ماند.

جدول 11- مقایسه مقدار ظرفیت اسمی و تولید واقعی پتروشیمی های منتخب منتهی به سال مالی 1396- (تن)- گروه الفین ها و پلیمرها





همانطور که در جدول ۱ نیز مشاهده شد، حدود ۲۵ درصد محصولات پتروشیمی، در حین فرآیند تولید به عنوان خوراک محصولات نهایی مصرف می شوند. در گروه الفین ها نیز محصولات تجاری اصلی پلیمرها هستند و مقدار زیادی از اتان و اتیلن تولیدی طی فرآیند به عنوان خوراک عمدتا جهت تولید پلیمرهایی نظیر پلی پروپیلن  و پلی اتیلن و ... مصرف می شود و همانطور که از تفاوت مقدار تولید و فروش اتان و اتیلن در جدول فوق قابل مشاهده است، مقدار کمی از آنها در انتهای فرآیند  جهت فروش باقی می ماند. همچنین ظرفیت هیدروژن تولید شده در پتروشیمی های شازند و امیر کبیر و اکسیژن تولید شده در پتروشیمی اروند جزء محصولات پتروشیمی در نظر گرفته نشده اند.

جدول ۱۲ -مقایسه مقدار ظرفیت اسمی و تولید واقعی پتروشیمی های منتخب منتهی به سال مالی 1396- گروه آروماتیک 






تنظیم از حسین علی زادمهر مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر