بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد:

مسکن نسخه سرپایی نمی‌خواهد / جیب مردم به انداز نرخ متراژ خانه‌ها رشد نکرد

دولت‌مردان نه تنها جهت ایجاد ثبات و عدم افزایش قیمت مسکن اقدامی نکرده‌اند، بلکه صرفا با اظهارنظر شفاهی و بدون ارائه هیچ برنامه کاربردی در رابطه با پیش‌بینی رونق در بازار مسکن، سعی می‌کنند رونق را در بازار مسکن ایجاد کنند.
کد خبر : ۱۸۰۲۲۹

به گزارش بورس نیوز، گفته می‌شود قیمت مسکن از ابتدای سال جاری، رشد 55 درصدی داشته اما به‌رغم افزایش قیمت‌ها از تیرماه 97 با کاهش حجم معاملات مسکن، رکود وارد این بازار شد.

 در مردادماه سال جاری نیز نسبت به تیرماه معاملات مسکن، 36 درصد کاهش را تجربه کرده که البته با کاهش 90 درصدی نسبت به مرداد سال گذشته همراه بوده و این آمار گواهی از رکود بازار مسکن دارد.

احمد قهرمان کارشناس بازار مسکن در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: وقتی صحبت از بازار مسکن می‌شود، باید بازار شهر تهران را از سایر نقاط کشور جدا کرد، گرچه در تابستان سال 96، تحرکاتی در بازار مسکن تهران رخ داد که در پاییز شدت یافت و در نهایت موجب رشد بیش از ۶۰ درصدی املاک مسکونی در تهران شد؛ ولی بازار مسکن سایر نقاط کشور در سال 96 با اتفاق خاصی همراه نبود، فقط از اردیبهشت ماه سال جاری تحرکاتی در بازار املاک مسکونی متوسط رخ داد و شاهد افزایش حجم معاملات و رشد قیمت ها (نه در حد افزایش قیمت ها در تهران) بوده‌ایم؛ اما افزایش حجم معاملات دیری نپایید و تقریبا از مردادماه تب تقاضای مسکن فروکش کرد.

وی افزود: نمی‌توان گفت بازار مسکن در کشور به جز شهر تهران با رونق روبه‌رو بوده چراکه از یک سو افزایش حجم معاملات دوام چندانی نداشته و از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها عمدتا از سوی فروشندگان مطرح شده و خریداران تمایلی به خرید با قیمت های بالا نشان نمی‌دهند.

قهرمان در ادامه در خصوص رابطه افزایش قیمت مسکن با اجاره بها تصریح کرد: روند بازار اجاره همیشه مشابه بازار خرید و فروش نبوده و بالعکس در دوران رکود بازار مسکن، ممکن است اجاره بها هر ساله افزایش یابد؛ در هر حال متقاضیان مسکن اگر امکان خرید مسکن نداشته باشند چاره‌ای جز رهن و اجاره نخواهند داشت و مجبور به تحمل افزایش نرخ اجاره می‌شوند.

این فعال بازار مسکن اظهار‌کرد: بازار ارز و طلا نوسان شدیدی داشته و هنوز قیمت‌ها تثبیت نشده و نوعی ابهام در مورد نرخ ارز و سکه وجود دارد؛ بازار مسکن نیز در این چند ماه تا حدی از روند نرخ ارز و طلا تاثیر پذیرفته و فروشندگان مسکن، قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

وی افزود: متاسفانه دولت‌مردان نه تنها جهت ایجاد ثبات و عدم افزایش قیمت مسکن اقدامی نکرده‌اند، بلکه صرفا با اظهار‌نظر شفاهی و بدون ارائه هیچ برنامه کاربردی، در رابطه با پیش‌بینی رونق در بازار مسکن اقدام و تلاش می‌کنند با چنین اظهارنظرهایی در بازار مسکن رونق ایجاد کنند. "نمونه برنامه‌ریزی و تفکرات غلط دولت‌مردان در صنعت خودرو نیز سند شفافی در رابطه با این نوع تفکر صرفا فرمایشی و بدون برنامه بوده که پس از چندین دهه هنوز شاهد تولیدات با کیفیت پایین و قیمت ناعادلانه هستیم" غافل از اینکه رونق در بازار مسکن نیاز به به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت با استراتژی مشخص و هدفمند و با استفاده از نظرات کارشناسی اساتید دانشگاه‌ها، کارشناسان خبره املاک، کارشناسان شهرداری ها و امثالهم خواهد بود؛ یکی از اساسی ترین اهداف و جهت گیری ها باید این باشد که مسکن از شکل کالایی مناسب جهت سرمایه گذاری خارج شود.

قهرمان خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی، خریداران از توان کافی برای پذیرش افزایش قیمت‌ها برخوردار نیستند و همین موضوع، سبب رکود بازار مسکن و اعمال فشار به اقشار متوسط و ضعیف و در نتیجه موجب رکود تورمی خواهد شد که حاصل این فرآیند نیز چیزی جز تعطیلی بسیاری از کسب‌و‌کارهای خرد و کلان وابسته به ساخت و ساز نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است برای تثبیت بازار مسکن در کشور برنامه‌ای بلندمدت (مثلا 5 ساله) تدوین شود و با اجرای طرح هایی همچون ایجاد مسکن اجتماعی (که توسط دولت در تهران مطرح ولی بدون پیگیری و گسترش به سایر نقاط کشور مسکوت ماند)، ضمن اینکه رونق به بخش مسکن بر میگردد، امکان خرید مسکن را برای اقشار متوسط و ضعیف فراهم خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر