بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
این شرکت فرآوري زغال‌سنگ ازجمله شرکت‌های سرآمد درزمینهٔ تولید زغال‌سنگ بوده که بیشترین میزان فروش را در بین رقبای داخلی خود داشته و از جمله پتانسیل‌های افزایش درآمد این شرکت، افزایش نرخ فروشی بوده که در مدت اخیر بخت را با این شرکت یار کرده است.
کد خبر : ۱۸۰۲۴۸

به گزارش واحد ارزیابی و رفتار سنجی در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت فرآوري زغال‌سنگ پروده طبس «کپرور» در مقایسه با دو شرکت هم‌گروه خود در بازار سهام، «کطبس» و «کشرق» فروش بسیار بهتری داشته و علاوه بر این، بیشترین حاشیه سود را به نام خود ثبت کرده است.

این شرکت به دلیل اهرم بسیار بالا، به‌شدت به تغییرات نرخ فروش و خرید حساس بوده و با اندک تغییر، سود شرکت رقم‌های متفاوتی به خود می‌بیند.

در نمودار ذیل وضعیت سه شرکت تولیدکننده زغال‌سنگ را مشاهده می‌کنید:

رو سفیدی زغال‌سنگ‌های کویر
بررسی‌های آبسیم حاکی از بوده که نرخ فروش زغال‌سنگ شرکت فرآوري زغال‌سنگ پروده طبس روند رو به رشد آرامی داشته است.

مبلغ فروش شرکت تنها در مردادماه سال جاری و به لطف فروش مقداری بسیار عالی، 158 میلیارد ريال بود؛ این در حالی است که در 4 ماهه نخست 221 میلیارد ريال فروخته بوده و میانگین نرخ فروش هر تن زغال‌سنگ کپرور در سال ۹۶ با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ به ۵٫۴۱ میلیون ریال به ازای هر تن افزایش یافت؛ درنتیجه، در پنج‌ماهه سپری‌شده از سال 97، میانگین نرخ فروش این محصول ۵٫7 میلیون ریال به ازای هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 15 درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

در نمودار زیر میانگین نرخ فروش ماهانه شرکت از سال ۹۶ تا ماه گذشته نشان داده‌شده است:
رو سفیدی زغال‌سنگ‌های کویر

در سه‌ماهه نخست افت مقدار فروش باعث شد تا افزایش نرخ به‌طور کامل در مبلغ منعکس نگردد؛ اما از طرف دیگر، با کنترل بهای تمام‌شده (کاهش ضریب مصرف زغال) حاشیه سود کپرور به بیش از 33 درصد افزایش یافت.

با توجه به این‌که در سایر سرفصل‌های درآمدی و هزینه‌ای، خبری نیست، کپرور به‌شدت به افزایش نرخ فروش حساس است و با اندکی تغییر، سود خالص به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای واکنش نشان می‌دهد. همان‌گونه که در تیرماه خبری مبنی برافزایش 20 درصدی قیمت زغال‌سنگ منتشر شد و باید منتظر گزارش‌های آتی بود تا اثرات این موضوع بر سود شرکت بنشیند. همچنین، نرخ جهانی نفت و زغال‌سنگ همبستگی مستقیم دارند و در صورت رشد قیمت نفت، باید بازهم منتظر افزایش نرخ زغال‌سنگ باشیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر