بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
این شرکت سرمایه‌گذاری، بر اساس گزارش عملکرد 12 ماهه حسابرسی نشده منتهی به 31 خرداد 1397، موفق به کسب سود خالص 977 میلیارد ریالی و به ازای هر سهم 78 ریال شده که در مقایسه با سال قبل از آن، بیش از 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۰۲۶۹

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، کاهش سود خالص شرکت در سال گذشته را می‌توان به دو عامل کاهش سود سهام دریافتی از شرکت‌های زیرمجموعه و همچنین، افزایش هزینه‌های مالی شرکت مربوط دانست.

در جدول زیر، اقلام عمده صورت‌های مالی تلفیقی و شرکت اصلی سرمایه‌گذاری خوارزمی در تاریخ 31 خرداد 1397 ارائه شده است:


درآمدهای عملیاتی شرکت اصلی که عمدتاً از محل سود سهام دریافتی از شرکت‌های زیرمجموعه محقق شده در سال گذشته به یک هزار و 951 میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افت 16 درصدی داشته است. 

در یادداشت‌های توضیحی شرکت، ریز درآمدهای کسب‌شده از محل سود سهام دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر ارائه نشده است و به همین دلیل، مشخص نیست که کدام‌یک از شرکت‌ها یا صنایع مورد سرمایه‌گذاری، نقش عمده و اصلی را در سودآوری شرکت ایفا کرده‌اند.

جمع سرمایه‌گذاری‌های شرکت اصلی شامل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در پایان سال مالی جاری، بیش از 20 هزار و 800 میلیارد ریال بوده که شرکت‌های اصلی سرمایه پذیر سرمایه‌گذاری خوارزمی شامل موارد زیر است :


سرمایه‌گذاری در پروژه ساختمانی هما شامل درصد مشارکت 24 درصدی شرکت اصلی است. این پروژه با کاربری تجاری و اداری به مساحت 8 هزار و 670 متر مربع در بزرگ‌راه اشرفی اصفهانی واقع شده و در حال حاضر، درصد پیشرفت پروژه 24 درصد است.

در سرفصل پرداختنی‌های غیرتجاری گروه، شاهد ثبت و شناسایی مبلغ 24 هزار و 138 میلیارد ریال بدهی به بانک صادرات ایران بابت خرید نیروگاه قائم توسط شرکت برق و انرژی سپهر هستیم. بازپرداخت این مبلغ بر اساس توافقات صورت گرفته با بانک صادرات، به‌صورت 30 قسط و از شهریور ماه سال جاری به مدت 15 سال آغاز شده و نرخ سود این بدهی نیز به‌طور میانگین، 10.7 درصد در نظر گرفته‌شده است. همچنین، شرکت اصلی نیز در بخش تسهیلات، مبلغ 4 هزار و 558 میلیارد ریال تسهیلات کوتاه‌مدت شناسایی کرده و هزینه مالی سال گذشته شرکت نیز 843 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن، در حدود 10 درصد افزایش داشته است. 

بااین‌حال، با توجه به مشکلات نقدینگی شرکت، در سال گذشته شاهد بازپرداخت اصل تسهیلات مالی دریافتی در صورت جریان وجوه نقد نیستیم و به نظر می‌رسد که مشکلات نقدینگی شرکت در خصوص بازپرداخت مطالبات، همچنان وجود داشته باشد.

بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش تفسیری مدیریت شرکت، پیشنهاد تقسیم سود سال جاری توسط هیئت‌مدیره 75 درصد اعلام گردیده است.

در پایان، می‌بایست به ریسک اصلی شرکت که سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و صنایعی است که قابلیت سودآوری و یا سودآوری قابل توجیه با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته را ندارند، اشاره نمود. حضور در صنعت بانکی، تولید برق، ساختمان و واسطه‌گری‌های مالی به‌خصوص سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بانک صادرات، بانک پاسارگاد، پارس آریان و سرمایه‌گذاری مسکن که در حدود 25 درصد سرمایه‌گذاری‌های شرکت اصلی را تشکیل می دهد، چشم انداز روشنی در خصوص کسب بازدهی مثبت در آینده را ندارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر