بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کارشناس صنعت پولی و مالی گفت: در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده های بانکی موجب هدایت نقدینگی از بازارهای طلا، سکه و بورس به سمت بانک ها نخواهد شد اما مانعی برای خروج منابع بانکی به سمت دیگر بازارها محسوب می شود.
کد خبر : ۱۸۰۲۹۴
افزایش سود سپرده‌ها مانعی برای خروج نقدینگی از بانک‌ها /  بی‌میلی سهامداران برای برق‌و زرق تابلوهای سود بانکی

به گزارش بورس نیوز، افزایش نرخ دلار طی چندماه اخیر و به‌تبع آن هجوم نقدینگی به سمت بازار سکه و ارز بانک مرکزی در حال ایجاد ساز‌وکاری برای تجدید نظر در نرخ سود سپرده‌های بانکی با هدف کاهش حجم نقدینگی در این بازارها است اما شنیده‌ها حاکی از آنست که برخی از بانک‌ها پیش‌دستی کرده و بدون اجازه بانک‌مرکزی نرخ سود سپرده‌های خود را به 23 درصد افزایش داده‌اند اما باید دید با توجه به شرایط فعلی اقتصاد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند نقدینگی را به سمت‌وسوی بانک‌ها هدایت کند.

سیدولی‌الله فاطمی کارشناس صنعت پولی و مالی به بورس نیوز گفت: در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب هدایت نقدینگی از بازارهای طلا، سکه و بورس به سمت بانک‌ها نمی‌شود اما مانعی برای خروج منابع بانکی به سمت دیگر بازارها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: منابعی که در چندماه اخیر از بانک‌ها خارج و روانه دیگر بازار سکه، طلا، ارز و بورس شده‌ در این بازارها، ثابت می‌مانند اما اگر به منابع موجود در بانک‌ها سود قابل توجه‌ای تعلق نگیرد آن‌ها نیز به سمت دیگر بانک‌ها هدایت می‌شوند که در این شرایط افزایش نرخ سود سپرده مانعی برای خروج این منابع محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سود سپرده‌ها منجر به افزایش هزینه‌های بانکی می‌شود، افزود: بانک‌ها برای پرداخت سود سپرده‌های موجود باید سپرده‌های جدیدی را جذب کنند.

فاطمی با بیان اینکه سود تسهیلات اعطایی به صنایع مختلف به صورت نقدینگی نیست که بتواند سود سپرده‌های موجود را تامین کند، افزود: بنابراین برای پرداخت سود سپرده‌ها باید سپرده‌های جدید در بانک‌ها ایجاد شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر