بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: با افزایش قیمت خودرو تنها مشکل قیمت و هزینه تمام شده قطعه‌سازان حل می‌شود اما موضوع نقدینگی و سرمایه در گردش در این صنعت همچنان باقی خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۰۳۶۷

به گزارش بورس نیوز، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور بیان این مطلب اظهار کرد: بی تردید با ارز بازار ثانویه جهش قیمتی زیادی در خودروسازی و قطعه‌سازی کشور خواهیم داشت و با این شرایط باید دید جامعه تا چه میزان تحمل این افزایش قیمت را خواهد داشت.

آرش محبی‌نژاد افزود: البته با افزایش قیمت خودرو تنها مشکل قیمت و هزینه تمام شده قطعه‌سازان حل می‌شود اما موضوع نقدینگی و سرمایه در گردش در این صنعت همچنان باقی خواهد بود.

وی در ادامه راهکار شرایط کنونی را ارائه بسته جامع تقویت صنعت خودرو ذکر کرد و افزود: امروز صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور نیازمند بسته جامع تقویت صنعت خودرو است چرا که با نگاه جزیره‌ای که حاکم است تنها به طور مقطعی بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی تصریح کرد: با شرایط کنونی نباید انتظار داشت که صرفا با اصلاح یکی از این حوزه‌های تامین، چرخ صنعت خودرو به حرکت درآید بنابراین توصیه می‌شود برای رفع موانع و مشکلات موجود هر چه سریعتر بسته حمایت صنعت خودرو تدوین شود و اجرایی شود.

این فعال در صنعت قطعه‌سازی کشور در ادامه به تداوم مسائل و موانع گمرکی و غیر گمرکی قطعه‌سازان در جریان تولید اشاره کرد و اظهار کرد: متاسفانه همچنان واحدهای قطعه‌سازی و خودروسازی با مشکل تامین مواد و قطعات از گمرکات مواجه هستند و تاکنون اقدامی برای حل آن صورت نگرفته‌است.

قطعه‌سازان با دو نوع بدهی به گمرک مواجه شدند/ نبود مکانیزم روشن برای پرداخت بدهی و تسویه حساب قطعه‌سازان

محبی‌نژاد افزود: امروز در ترخیص مواد و قطعات از گمرک تنها بحث پرداخت مابه‌التفاوت ارزی مطرح نیست چرا که بخشی از مواد اولیه پیش از این به صورت اعتباری وارد شده و بخشی از پول آن نیز توسط قطعه‌ساز به صورت نقدی پرداخت شده‌اما برای پرداخت الباقی پول و تسویه حساب شرکتها با دو نوع بدهی مواجه شده‌اند.

وی گفت: بخشی از بدهی مربوط به گشایش ال سی یا اعتبار اسنادی یوزانس است که دولت می‌خواهد باقی آن را به نرخ روز از قطعه‌ساز دریافت کنند که تقریبا 3 برابر نرخ روز گشایش می‌شود و در توان قطعه‌ساز نیست و نوع دیگری از بدهی که بخشی از آن پرداخت شده مربوط به کالایی است که به صورت اعتباری وارد شده و همچنان بخش دوم از بدهی باقی است چرا که همچنان مکانیزم روشنی برای پرداخت آن و محل تامین ارز آن مشخص نشده ‌است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور همچنین بخشی از مشکلات قطعه‌سازان را غیر گمرکی و ناشی از افت نقدینگی در این صنعت عنوان و تاکید کرد: در شرایطی که قطعه‌سازان با مشکل سرمایه در گردش و نقدینگی روبرو هستند همچنان خرید مواد اولیه داخلی و خارجیقطعه‌سازان به صورت نقدی است حتی در برخی از موارد مثل خرید فولاد و آلومینیوم و پلیمر باید پیش پرداخت نیز صورت گیرد که با توجه به وضعیت نقدینگی واحدهای قطعه‌سازی این امکان برای واحدها فراهم نیست.


تزریق 20 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به زنجیره تامین خودروسازان

محبی‌نژاد یاد آور شد: در شرایط کنونی برای رفع مشکل تولید خودروهای ناقص علاوه بر رفع موانع گمرکی باید حدود حدود 20 هزار میلیارد تومان به هر دو خودروساز کشور پرداخت و این رقم تنها صرف زنجیره تامین شرکتها شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر