بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رانت، جوهر امضاهای طلایی برخی عرضه‌ها / اقتصادآزاد در بورس‌کالا باید رنگ بگیرد

با توجه به دارا بودن منابع انرژی ارزان و فراوان و نیز نیروی کار ارزان در کشور، اقتصاد کشور ما پتانسیل رشد حتی تا ۲۰ برابر آنچه هست، خواهد داشت
کد خبر : ۱۸۰۳۷۴
به گزارش بورس‌نیوز، پس از حذف سقف رقابت محصولات پتروشیمی و فولادی در بورس کالا، بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودرو‌سازی، خواهان آزادسازی قیمت محصولات خود هستند. گرچه آزادسازی قیمت ها، هراس از افزایش قیمت های ناگهانی به دل بسیاری افکنده، ولی این روشی است که در بسیاری کشورها پیاده می شود. ضمن اینکه این روزها، کاهش درآمدهای ارزی کشور هم دغدغه ساز بوده است.

حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: واقعیت آن است که اقتصاد ما، به سبب وابستگی به درآمد فروش نفت، اقتصادی بیمار بوده و هر زمان فروش نفت خام دچار مشکل شود، این عارضه نمود یافته و بازار ارز ملتهب می شود. 

وی ادامه داد: با وجود تاکید مقام معظم رهبری، اقتصاد ما آمادگی مقابله با شرایط بحرانی را نداشت و به محض اعلام اعمال تحریم های جدید اقتصادی، شاهد افزایش شدید نرخ ارز و طلا بودیم؛  در این شرایط، شاید حرکت به سوی اقتصاد آزاد، بارقه‌ای از امید ایجاد کند.

صالحی در ادامه گفت: اقتصاد کشور ما، اقتصادی دولتی و تحت نظارت های تعزیراتی بوده که از مزایایی که برای یک اقتصاد آزاد تعریف شده، بهره‌ای نبرده و عدم توجه به مکانیزم بازار آزاد، تا به امروز مشکلات متعددی به اقتصاد تحمیل کرده و بسیاری از محصولاتی که توان رقابتی شدن داشته‌اند، از جمله خودرو، به دلیل قیمت‌گذاری‌های دستوری از توجه به کیفی‌سازی غافل شده و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده‌اند. 

وی افزود: این روزها بسیاری از صنایع دم از لزوم آزادسازی قیمت محصولات خود می‌زنند و شاهد تغییراتی در قیمت‌گذاری محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا بوده‌ایم. 

وی تصریح کرد: لازمه ایجاد اقتصاد آزاد، وجود تقاضا است و با توجه به اوضاع اقتصادی مردم، ایجاد و حفظ تقاضا در گرو افزایش قدرت خرید مردم خواهد بود، باید دید آیا موضوع آزادسازی قیمت‌ها، خواسته و اراده دولت بوده یا این امر به دولت تحمیل شده و اگر اراده‌ای جهت آزادسازی قیمت‌ها وجود دارد، باید اجازه داد همه بخش های اقتصادی به تدریج به این سمت حرکت کنند تا سطح درآمد مردم افزایش یابد و هم تقاضا ایجاد شود و هم مردم سطح راحت تری از زندگی را تجربه کنند.

وی در مورد محاسن و مزایای اقتصاد آزاد اظهارکرد: حسن حرکت به سوی اقتصاد آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضا خارج کردن متغیرها و مولفه‌های رانت‌زا و امضاهای طلایی از اقتصاد خواهد بود، اما مادامی که فرصت رانت در اقتصاد فراهم باشد، تمام فرصت‌هایی که می تواند باعث افزایش GDP، رونق تولید و ایجاد اشتغال شود، خواهد سوخت و به سمت اقتصاد کوپنی حرکت خواهیم کرد. ولی با فراهم کردن عرصه رقابت سالم، دولت هم دغدغه کمتری بابت سامان دادن به بازارها داشته و درآمد خود را صرف اجرای طرح های عمرانی خواهد کرد.

این فعال اقتصادی در خاتمه عنوان کرد: با توجه به دارا بودن منابع انرژی ارزان و فراوان و نیز نیروی کار ارزان در کشور، اقتصاد کشور ما پتانسیل رشد حتی تا ۲۰ برابر آنچه هست، خواهد داشت؛ مشروط بر آنکه شاخص های صحیح اقتصادی را رعایت کنیم و به جای تمرکز بر یک یا چند بخش محدود، به تمام بخش های اقتصادی اجازه رشد دهیم و افراد صاحب ایده و خلاقیت را به جای مدیران دارای ژن خوب به کار بگماریم. این اقدامات، زمان بر بوده و نیازمند تدوین برنامه ای بلندمدت و چند ساله است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر