بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
تعرفه های رو به رشد واردات کالاهای چینی به مشتریان، مصرف کنندگان و اقتصاد آمریکا ضربه می زند.
کد خبر : ۱۸۰۳۸۹

به گزارش بورس نیوز، دو هفته پیش والمارت از دولت ترامپ درخواست کرد که از برنامه‌های خود برای اعمال تعرفه‌ها روی چراغ کریسمس، شامپو، غذای سگ، چمدان، تشک، کیف‌های دستی، کوله پشتی، جارو برقی، دوچرخه، گاز پخت و پز، کابل کشی و دستگاه تهویه هوا عقب‌نشینی کند. سی‌ان‌ان‌مانی گزارشی دراین باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش این شرکت در نامه ای به نماینده تجاری امریکا، رابرت لایتیزر نوشت: تعرفه‌های رو به رشد روی واردات کالای چینی به مشتریان، تامین‌کنندگان و اقتصاد امریکا ضربه می‌زند.

والمارت می‌گوید: این تعرفه‌های تاثیر فوری در بالا بردن قیمت مصرف‌کنندگان، مالیات کسب و کارهای امریکایی و تولیدکنندگان دارد.

تعرفه‌های 10 درصد مربوط به محصولات دیگر چینی به ارزش 200 میلیارد دلار از هفته آینده اعمال می‌شود و در پایان سال به 25 درصد افزایش می‌یابد. آخرین دور شروع تعرفه‌ها و جنگ تجاری امریکا و چین به طور مستقیم والمارت، بزرگترین خرده‌فروش این کشور که محصولاتش‌ها را هرروز به فروش می‌رساند را مورد هدف قرار داده است.

قیمت‌ها که افزایش پیدا کند، سایر خرده‌فروش‌ها و شرکت‌های کالاهای مصرفی از جمله Ace Hardware و Joann fabric هم آسیب می‌بینند.

دیگر خرده‌فروش‌ها هم می‌گویند که تعرفه‌ها به مصرف‌کنندگان امریکایی ضربه می‌زند. خانواده‌ها باید برای مدارس و کالج فرزندانشان و خرید وسایلی مانند نوت‌بوک، میز و لوازم التحریر بیشتر هزینه کنند.

دولت تا به حال به درخواست این شرکت‌ها پاسخ نداده است، اگرچه که تعرفه‌ها روی بعضی کالاها از جمله کلاه ایمنی دوچرخه، صندلی ماشین از لیست نهایی دریافت تعرفه حذف شده‌اند.

شرکت‌هایی مانند تارگت و والمارت دو راه در پیش روی خود دارند: یا افزایش تعرفه‌ها را با کاهش حاشیه سود خود جذب کنند یا برخی از افزایش قیمت‌ها را به مصرف‌کنندگانش منتقل کنند.

والمارت در نامه خود هشدار داده است که اگر مصرف‌کنندگان قیمت بیشتری بپردازد، در نهایت حاشیه خرده فروشی کمتر می‌شود یا مصرف‌کننده محصولات کمتری خواهد خرید و بازار بهم می‌ریزد.

فدراسیون ملی خرده‌فروشی که یک گروه تجاری است، تخمین زده است که 25 درصد تعرفه روی مبلمان می‌تواند هزینه 4.5 میلیارد دلاری درهر سال روی دست امریکایی‌ها بگذارد. همچنین تعرفه 25 درصدی روی اقلام سفر مانند چمدان و کیف دستی می‌تواند 1.2 میلیارد هزینه اضافی داشته باشد.

تعرفه‌های ماشین لباس شویی نمونه دیگری از افزایش قیمت‌هاست. اعمال تعرفه 20 درصدی روی ماشین لباسشویی از ابتدای سال، قیمت تجهیزات در ماه‌های اخیر را نزدیک به 20 درصد افزایش داده است.

والمارت مجبور است با افزایش قیمت‌ها مبارزه کند. سال گذشته این شرکت 500 میلیارد دلار فروش داشت که حدود 50 میلیارد آن به واردات یا سرمایه‌گذاری چینی‌ها مرتبط بود. بالا بردن قیمت‌ها برای والمارت که 10 درصد از بازار خرده فروشی آمریکا را کنترل می‌کند می‌تواند روی مشتریان کم‌درآمد و متوسط امریکا تاثیر بگذارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر