بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح کرد:

نرخ سود از دیوار ارز بالا رفت/ شیر تزریق دلار باز می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه تورم و افزایش نرخ کالاهای اساسی در کشور نرخ سود بالای 20 درصد که بانک‎ها در حال پرداخت آن بودند از جذابیت زیادی برخوردار نیست.
کد خبر : ۱۸۰۴۲۸
به گزارش بورس‌نیوز، تعدادی از بانک‌های خصوصی که نامشان برای بانک‌مرکزی و مردم آشناست، در روزهای اخیر بار دیگر نرخ سود سپرده‌های خود را افزایش دادند و به مشتریان اعلام کردند که با سپرده‌گذاری در این بانک سود 23 درصدی دریافت می‌کنند.

پرداخت سودهای بالای 23 درصد درحالی در تعدادی از بانک‌های خصوصی انجام می‌شود که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله 15 درصد و سپرده‌های کوتاه‌مدت 10 درصد تعیین شده و بانک‌ها ملزم به اجرای این مصوبه سودی هستند.

در ماه های قبل که بانک‌‎های خصوصی نرخ سود را افزایش داده بودند برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که افزایش نرخ سود با مجوز رئیس کل بانک مرکزی به بانک‎ها انجام شده است ولی عبدالناصر همتی فوراً این خبر را تکذیب و تاکید کرد که هیچ اجازه‌ای برای افزایش نرخ سود از سوی بانک مرکزی داده نشده است.

عبدالرحیم رستم کلایی در گفت‌و‌گو با بورس نیوز، درباره بالا رفتن سود سپرده بانکی گفت: بانک‌ها از گذشته تاکنون نیز درحال پرداخت سود سپرده بالای 20 درصد به برخی از مشتریان خود بودند اما باتوجه به تورم حاکم در کشور و افزایش نرخ کالاهای اساسی که تاثیر آن روزانه در زندگی مردم مشهود است، نرخ 23درصدی را انتخاب کرده که این نرخ مناسبی نبوده و انتظار مردم بسیار بالاتر از این میزان است و این سرمایه‌گذاری برای مردم چندان مفید و موثر نخواهد بود.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری بیشتر از آنکه به نفع مردم باشد به نفع بانک‌ها بوده چراکه این مبلغ برای مدت یک سال یا بیشتر نزد بانک خواهد ماند و در این مدت نرخ تورم و افزایش نرخ ارز سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه خواهد کرد و این درحالی است که بازارهای موازی نظیر بازار سکه و ارز به دلیل رشد افزایشی سریعی که داشته‌اند با اقبال بهتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه خواهند شد.

رستم کلایی در پایان درباره افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و پیش‌بینی دلار 20 هزار تومانی تصریح کرد: تنها 3درصد از نیازهای ارزی کشور از طریق اسکناس تامین شده و مابقی که بخش عمده‌ای از ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور است و اتفاقا سهم 97 درصدی در معاملات ارزی دارد، از طریق بازار ثانویه و حواله تامین می‌شود و با استناد به این موضوع احتمال می‌رود بانک مرکزی بتواند نرخ ارز را مدیریت کند و رسیدن دلار به مرز 20 هزار تومان محتمل نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر