بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با مجوز سازمان بورس و در پی راه‌اندازی اولین شرکت رتبه‌بندی، امکان انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌هایی که حائز رتبه اعتباری مناسب باشند بدون رکن ضامن فراهم شد
کد خبر : ۱۸۰۴۶۵

به گزارش بورس نیوز، متقاضیان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه (ناشر/ بانی) بااخذ رتبه اعتباری مناسب (به تشخیص سازمان) از شرکت رتبه‌بندی اعتباری دارای مجوز فعالیت می‌توانند برای انتشار اوراق بهادار بدهی بدون استفاده از رکن ضامن (یاارائه تضمین) اقدام کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن اعلام این موضوع از ابلاغ مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان در این رابطه خبر داد.

علی بیگ‌زاده تصریح کرد: با مجوز سازمان بورس و در پی راه‌اندازی اولین شرکت رتبه‌بندی، امکان انتشار اوراق بدهی برای شرکت‌هایی که حائز رتبه اعتباری مناسب باشند بدون رکن ضامن فراهم شد و این موضوع می‌تواند کمک شایانی برای تسهیل انتشار اوراق و کاهش هزینه‌های انتشار باشد.

وی توضیح داد: بر اساس تجارب بین‌المللی، شرکت‌های با رتبه اعتباری مناسب با نرخ کمتر تامین مالی می‌کنند و خریداران اوراق با اطمینان ایجاد شده به موسسات رتبه‌بندی و ریسک کمتری که در این انتشارها متحمل خواهند شد بازده کمتری دریافت می‌کنند و این موضوع به نظم بخشی نرخ‌ها بر اساس مکانیسم بازار و ریسک و بازده کمک خواهد کرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازار سرمایه باید با استفاده از ظرفیت این تجارب، به سمت امکان تامین مالی مستقل از ضمانت سیستم بانکی و ضمانت‌های فیزیکی حرکت کند و نرخ تامین مالی بر مبنای ریسک محاسبه شده در موسسات رتبه‌بندی مبنای عمل قرار گیرد. البته با توجه به نو بودن این تجارب در کشور و پیچیدگی‌های موجود در صنعت رتبه‌بندی قطعا عدم تحمیل ریسک غیرعادی به بازار بدهی در صدور مجوزها مد نظر قرار خواهد گرفت و صیانت از حقوق خریداران اوراق از نکات مهم و قابل تامل در این رابطه محسوب می‌شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر