بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
مدیر ارشد اجرایی شرکت بریتیش پترولیوم گفت تحریم‌های فروش نفت خام ایران احتمالا فشار بیشتری بر بازار نفت نسبت به دور قبلی تحریم‌ها وارد خواهد کرد و بی‌ثباتی را تا پایان سال افزایش خواهد داد.
کد خبر : ۱۸۰۴۹۶


به گزارش بورس نیوز، باب دودلی، مدیر ارشد اجرایی شرکت بریتیش پترولیوم گفت تحریم‌های فروش نفت خام ایران احتمالا فشار بیشتری بر بازار نفت نسبت به دور قبلی تحریم‌ها وارد خواهد کرد و بی‌ثباتی را تا پایان سال افزایش خواهد داد.

دودلی ادامه داد شیوه‌ای که سیستم مالی جهان کار می‌کند به این معنی است که تحریم‌های آمریکا مانعی برای مشتریان ایران ایجاد خواهد کرد. خریداران نفت ایران از هند، چین و ژاپن احتمالا با فقدان کشتی و بیمه مورد نیاز برای انتقال نفت خام ایران به همراه دشواری‌های دیگر مواجه می‌شوند.

وی توضیح داد تحریم‌ها حتی پیش از اجرایی شدن رسمی آنها در 4 نوامبر سبب کاهش نفت ایران در بازار شده است. نبود نفت ایران می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد و حتی به 100 دلار در هر بشکه برساند؛ سطح قیمتی که طی  4 سال گذشته نداشتیم.

دودلی ادامه داد: «من دوست دارم فکر کنم این اتفاق نمی‌افتد...بی‌ثباتی و بلاتکلیفی زیادی در ماه آینده خواهیم داشت.»

این مقام بی‌پی گفت نفت برنت دیروز به علت نگرانی در مورد عرضه نفت ایران و امتناع اوپک از افزایش فوری تولید، در نزدیکی 82 دلار، بالاترین رقم در نزدیکی تقریبا 4 سال گذشته در لندن معامله شد.

وی افزود تحریم‌های ایران این بار متفاوت است. دونالد ترامپ موضع سخت‌تری به نسبت محدودیت‌های 6 سال پیش اتخاذ کرده است. وی می‌خواهد تمامی واردات نفت ایران تا نوامبر به صفر برسد و مشخص نیست که آیا معافیتی به کشوری بدهد یا نه. در تحریم‌های قبلی در دولت اوباما، دولت آمریکا به کشورهایی که خرید نفت را پیوسته کاهش می دادند، معافیت داد.

«این صنعت باید به اندازه کافی سرمایه‌گذاری کند تا انرژی تامین کند اما نمی‌تواند از چهارچوب خارج شود و بار دیگر اعتبار را از دست بدهد...»

وی افزود جنگ تجاری آمریکا نیز بر شرکت‌ها تاثیر گذاشته است. برای مثال هزینه های فولاد بی پی در آمریکا که 40 درصد سرمایه به کار گرفته این شرکت است، به علت تعرفه‌ها تا 100 میلیون دلار بالا خواهد رفت. نزاع با چین احتمالا برخی از پروژه‌های گاز طبیعی در آمریکا را کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، وی افزود: «اکنون این تاثیرات آنجا نیست اما بازار این چیزها را پیش‌بینی می‌کند... این است که بی‌ثباتی می‌آید زیرا هیچ‌کس در حال حاضر اطمینان ندارد که چه می‌شود.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر