بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
مطالبه‌های بی‌پاسخ

حصر «بترانس» در دایره مطالبات

در شرایط و جو رکودی حاکم بر اقتصاد، وصول مطالبات از شرکت‌های وابسته به دولت به معضل جدی برای شرکت‌های خصوصی تبدیل شده است. اندکی مصالحه و پایبندی به تعهدات از سوی شرکت‌های دولتی، می‌تواند اثرات مثبت زیادی بر اوضاع شرکت‌هایی همچون ایران ترانسفو بگذارد.
کد خبر : ۱۸۰۵۳۸
 

در مقایسه‌ای که بین «بترانس» و «بنیرو» انجام گرفت، از منظر ساختار موجودی نقد و دریافتنی‌های تجاری و غیرتجاری، بترانس ضعف نشان می‌دهد.



شرکت توانیر به همراه زیرمجموعه‌های خود، مهم‌ترین بدهکار «بترانس» هستند با مبلغی بالغ بر 200 میلیارد تومان. تاکنون حدود 20 درصد از مطالبات شرکت از توانیر به‌صورت اوراق مشارکت و 5 درصد در قالب اوراق خزانه تسویه شده است. قرار است بخشی دیگر از مطالبات با بدهی مالیات عملکرد شرکت تهاتر شود.

بر اساس بررسی‌های آبسیم، طبق آخرین صورت‌های مالی منتشرشده، هزینه‌های مالی به‌تنهایی 23 درصد از درآمد فروش شرکت را نابود می‌کند. نکته دیگر این‌که تا پایان سال 96 بالغ‌بر 165 میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها دریافت شده که در مدت گذشته از سال 97 برخي تسهيلات دريافتي تسویه گردید؛ ولي با توجه به افزايش ٧ درصدي مانده تسهيلات، پیش‌بینی می‌شود تا ٦ ماه آتي هزینه‌های مالي بازهم افزايش يابد. درصورتی‌که «ترانس» موفق شود مطالبات خود را با بدهی‌های مالیاتی و بانکی تهاتر کند، بار سنگین هزینه‌های مالی از دوش شرکت برداشته خواهد شد.

همان‌طور که در فاصله ساختار دارایی مشخص است مطالبات بیش‌ازحد سبب شده تا میزان وجوه نقد رقم قابل‌توجهی نباشد و به يكي از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این شرکت بدل شود. کمبود وجه نقد در کنار شرایط تحریم، عاملی شد تا طرح توسعه کارخانه قدرت باوجود پیشرفت 33 درصدی، از دستور کار خارج شود. علاوه بر این، با توجه به نياز اين شركت به مواد اوليه موضوع تأمین ارز به یک چالش تبدیل‌شده است.

بنابراین، «بترانس» برای حل چالش های پیش رو، باید بیش از گذشته نسبت به وصول مطالبات و تامین وجه نقد اقدام نماید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر