بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
صورت‌های مالی شرکت فولادخوزستان حاوی نکات مثبت و منفی بوده که هر یک به تنهایی می‌تواند نقطه قابل اتکایی برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف آتی شرکت باشد.
کد خبر : ۱۸۰۶۰۴

وزنه سنگین بدهی در تراز «فخوز»

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حال حاضر ترازنامه شرکت فولاد خوزستان حال خوش چندانی ندارد چراکه دارایی‌های جاری توان پوشش کامل بدهی‌های جاری را ندارند و شرکت با ریسک عدم ایفای تعهدات روبروست. البته فزونی بدهی‌ها از دارایی‌های جاری به سبب سود نقدی است که در مجمع اخیر تصویب شد تا بین سهامداران تقسیم گردد.

وزنه سنگین بدهی در تراز «فخوز»

تحلیل فاصله ساختار بدهی‌های شرکت نشان می‌دهد که حجم بسیار زیادی از بدهی‌های جاری در پرداختنی‌های غیرتجاری و سود سهام پرداختنی خلاصه شده است.

وزنه سنگین بدهی در تراز «فخوز»

به گزارش آبسیم، در 3 ماهه نخست سال 97 در حالی که در میانگین صنعت عمده بدهی‌ها در قالب تسهیلات مالی شکل گرفته و با 40 درصد بیشترین سهم از بده‌ ها را به خود اختصاص داده، «فخوز» 20 درصد از حساب‌های خود را در این سال به شکل تسهیلات مالی می‌بیند. از این منظر فخوز از میانگین گروه جلوتر  بوده و عملکرد بهتری دارد. 

هر چند که طی سالیان گذشته با شدت گرفتن رکود اقتصادی، فولاد خوزستان بیش از گذشته دست به دامن تسهیلات شده است.

وزنه سنگین بدهی در تراز «فخوز»

نکته مثبت دیگر در خصوص فولاد خوزستان، ذخیره مزایای پایان خدمت کمتر نسبت به میانگین گروه بوده که گویای جوان‏تر بودن نیروی انسانی است.

مهم‌ترین اختلاف در ساختار بدهی «فخوز» با میانگین گروه فولادسازان، نحوه پرداخت حساب‌های پرداختنی غیرتجاری است. بررسی یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی نشان می‌دهد که عمده پرداختنی‌های این شرکت، مربوط به مطالبات شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه است. این میزان بدهی در حالی انباشته شده که موجودی نقد شرکت رقم نسبتا مناسبی است و به نظر نمی‌رسد از نقدینگی پایین رنج ببرد؛ البته در مقابل، رقم پرداختنی‌های بلندمدت چندان به چشم نمی‌آید و در نتیجه با ریسک پرداخت هزینه‌های بیشتر بابت بهره حساب‌های بلندمدت مواجه نیست.

در مجموع می‌توان گفت با تداوم روند رو به رشد فروش و سودآوری «فخوز»، مشکل چندانی در سر راه پرداخت بدهی‌ها وجود نداشته باشد و از این بابت شرکت با ریسک بالایی مواجه نباشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در دوره سه ماهه ابتدای سال صورت گرفت؛

انتشار صورت های مالی میان دوره ای «فخوز»

در دوره سه ماهه ابتدای سال صورت گرفت؛

انتشار صورت های مالی میان دوره ای «فخوز»

ارسال نظر