بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
یکی از دلایل افزایش نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر رویکرد منفعلانه بانک مرکزی بوده است. «مقرر شد بانک مرکزی با بهره‌‌گیری از عملیات بازار باز ارزی، عنان بازار را در اختیار گیرد تا از میزان التهابات کاسته شود.
کد خبر : ۱۸۰۶۱۴

به گزارش بورس نیوز، همزمان با اینکه مصوب شد کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظف هستند ظرف سه ماه پس از صادرات، منابع حاصل از صادرات را یا در سامانه نیما عرصه کنند و یا با ترتیبی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند به چرخه اقتصادی کشور عرضه کنند؛ اعلام شد که مرکزی به منظور تسهیل ورود ارز حاصل از صادرات و تقویت جریان ورودی بازار ارز، سیاست‌های تشویقی را ابلاغ خواهد کرد.

در شرایطی که قیمت دلار در هفته گذشته به مرز 20 هزار تومان رسید و از ابتدای هفته جاری روی 17 تا 18 هزار تومان معامله می‌شود؛ عصر روز گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران سه قوه تشکیل جلسه داده بود تلاش کرد تا راهکارهایی را برای برون‌رفت از شرایط کنونی مصوب و جلوی تلاطم‌ها و موج بلند افزایش قیمت ارز را سد کند، 3 گانه ای که شامل: «افزایش اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز»، «استفاده از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی» و «آزادسازی واردات اسکناس ارز به هر میزان به کشور» می‌شود. البته این سه محور برای سامان دهی بازار در شرایطی به عنوان راهکارهایی جدید ارائه شد که پیش از این هم حداقل تلاش‌هایی برای کمک گرفتن از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما صورت گرفته بود و دولت واردات ارز را آزاد کرده بود.

بانک مرکزی وارد بازار می‌شود؟

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در جلسه عصر روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی حضور داشت؛ می‌گوید یکی از دلایل افزایش نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر رویکرد منفعلانه بانک مرکزی بوده است. «مقرر شد بانک مرکزی با بهره‌‌گیری از عملیات بازار باز ارزی، عنان بازار را در اختیار گیرد تا از میزان التهابات کاسته شود. این تصمیم باعث خواهد شد سطح قیمت‌های غیرواقعی در بازار فروکش کند.» منابع اصلی که بانک مرکزی برای آن چه به گفته او گرفتن «عنان بازار» محسوب می‌شود در واقع منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی حاصل از فروش نفت و کمک گرفتن از ارز صادرات غیرنفتی فعالان اقتصادی است. در ماه‌های گذشته باوجود اینکه مشکلات ارزی اقتصاد ایران را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد، دولت همیشه تلاش کرد تا اعلام کند که در بازار مداخله مستقیم نخواهد کرد و برای پایین آوردن قیمت‌ها ارز دولتی به بازار تزریق نمی‌کند و این موضوع را خط قرمز خود و حراج منابع ارزی کشور دانست ولی در مقابل این سیاست تلاش کرد تا با استفاده از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی و اجبار شرکت‌ها به ارائه ارز خود در سامانه‌های راه‌اندازی شده همچون نیما، ارز موردنیاز بازار را تامین و قیمت را کنترل کند؛ اقدامی که در عمل شکست خورده است و نوسانات هر روز ارز و عدم تمایل فعالان اقتصادی به ارائه ارز حاصل از صادراتشان در این سامانه؛ نشانه این موضوع است. البته در جلسه روز گذشته همزمان با اینکه مقرر شد کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظف هستند ظرف سه ماه پس از صادرات، منابع حاصل از صادرات را یا در سامانه نیما عرصه کنند و یا با ترتیبی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند به چرخه اقتصادی کشور عرضه کنند؛ اعلام شد که مرکزی به منظور تسهیل ورود ارز حاصل از صادرات و تقویت جریان ورودی بازار ارز، سیاست‌های تشویقی را ابلاغ خواهد کرد. سیاست‌هایی که باید دید نتیجه‌بخش خواهد بود؟ علاوه براین‌ها باتوجه به این شرایط حالا باید دید منظور از مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ارتباط با «ورود بانک مرکزی به تنظیم‌گری بازار ارز» و دادن اختیارات به رئیس کل بانک مرکزی برای «مدیریت و بازارسازی ارزی» چیست و آیا راهگشا خواهد بود؟

همزمان با این تحولات محمود واعظی رئیس دفتر رییس‌جمهور هم با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که «دولت دنبال پایین آوردن قیمت ارز است و قیمت ارز قطعا پایین می‌آید.» البته پایین آمدن قیمت بازار به همراه ثبات و مدیریت آن به اعتقاد کارشناسان مهم است و نه اینکه با اقدامات دستوری قیمت ارز برای چند روز و هفته پایین بیاید و بعد به صورت ناگهانی جهش دوباره داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر