بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کاهش سهم بیمه مرکزی از اتکایی اجباری به معنای افزایش دامنه اختیارات شرکت‌های بیمه در واگذاری اتکایی اختیاری است.
کد خبر : ۱۸۰۶۲۶
به گزارش بورس‌نیوز، رئیس بیمه مرکزی اعلام کرده تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های بیمه جهت کاهش سهم اتکایی بیمه مرکزی منعقدشده تا سهم بیمه مرکزی از اتکایی اجباری کاهش‌یافته و بازار در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

در بیمه اتکایی یکی از طرفین که بیمه‌گر اتکایی خوانده می‌شود تعهد پیدا می‌کند که در مقابل دریافت حق بیمه، همه و یا قسمتی از خسارت واردشده به‌طرف دیگر را که بیمه‌گر واگذارنده نامیده می‌شود در مورد بیمه‌نامه‌های صادره جبران کند. بیمه اتکایی می‌تواند اختیاری یا اجباری باشد. در پوشش اتکایی اجباری، بیمه‌گر واگذارنده موظف مى‌شود که مبلغ معینی از اتکایى رشته‌های خاصى را به‌ بیمه‌گر اتکایى پیشنهاد کند و در مقابل بیمه‌گر اتکایى ملزم به پذیرش آن است. مهم‌ترین مزایای پوشش‌های اتکایی، مدیریت ریسک در سطح جهانی، کمک به بیمه‌گر در ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تر و نیز حمایت از بیمه‌گر در صورت بروز خسارت است.

احمد صفرزاده معاون فنی شرکت بیمه البرز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در برنامه تحول صنعت بیمه، کاهش تصدی‌گری دولت در صنعت بیمه در دستور کار قرارگرفته و بر همین اساس سهم بیمه مرکزی از بیمه اتکایی اجباری که در سال‌های گذشته 25درصد بوده، اینک به ۱۳درصد رسیده و ظرف 3 سال آینده سهم بیمه مرکزی از اتکایی اجباری به 10درصد خواهد رسید.

وی افزود: کاهش سهم بیمه مرکزی از اتکایی اجباری به معنای افزایش دامنه اختیارات شرکت‌های بیمه در واگذاری اتکایی اختیاری است؛ اگر امکان مراودات بین‌المللی با سایر شرکت‌های بیمه در دنیا فراهم بود، شرکت‌های بیمه داخلی بخشی از بیمه اتکایی خود را به خارج از کشور واگذار می‌کردند؛ متأسفانه با توجه به وضعیت سیاسی کشور چنین امکانی فراهم نیست. 

فعال صنعت بیمه اظهارکرد: در داخل کشور شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه اتکایی امین فعال هستند و می‌توان اتکایی اختیاری را به این شرکت‌ها واگذار کرد؛ ولی با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت شرکت‌های بیمه اتکایی داخلی به نظر می‌رسد حتی در صورت کاهش سهم بیمه مرکزی از بیمه اتکایی اجباری، بازهم شرکت‌های بیمه داخلی از ظرفیت‌های بیمه مرکزی در قالب اتکایی اختیاری استفاده خواهند کرد.

این فعال صنعت بیمه در رابطه با چگونگی محاسبه میزان واگذاری بیمه‌های اتکایی گفت: شرکت‌های بیمه فقط بخشی از ریسک را که طبق فرمول ظرفیت نگهداری ریسک محاسبه‌شده، نزد خود نگهداری می‌کنند و مابقی ریسک را در قالب بیمه اتکایی به خارج از شرکت واگذار می‌کنند؛ ظرفیت نگهداری ریسک هر شرکت بیمه، 20‌درصد از مجموع سرمایه و ذخایر قانونی هر شرکت بیمه‌ای است.

وی در خاتمه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که بیمه اتکایی درهرحال باید انجام شود و حتی اگر سهم بیمه مرکزی کاهش یابد، این سهم به شرکت دیگری واگذار خواهد شد. بنابراین تغییر میزان سهم بیمه مرکزی در اتکایی اجباری هیچ اثری بر سودآوری یا گردش نقدینگی شرکت‌های بیمه نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر