بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نقش و هزینه لجستیک در کشور چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاهها گران اداره می‌شود.
کد خبر : ۱۸۰۶۲۷

به گزارش بورس نیوز، محمد شریعتمداری اظهار کرد: نقش و هزینه لجستیک در کشور چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاهها گران اداره می‌شود، این درحالی است که سعی شده‌ این حوزه را از سطح آموزشی و پژوهشی صرف خارج و درستاد وزارت صمت، هماهنگی برای تحقق این هدف ایجاد شود و بدین منظور 12 راهبرد ابلاغ شد که یکی از این‌ها توجه به تجارت الکترونیک و استفاده از این امکان ارزشمند در مجموعه لجستیک تجاری و زنجیره تامین کشور بود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مقررات و قوانین و سیستم حاکم بر امر صادرات و واردات افزود: این سامانه شفافیت در فرایند تجاری کشور ایجاد و زمینه از بین رفتن رانت را فراهم می‌کند .

وزیر صمت با اشاره به بهره‌مندی استفاده‌کنندگان از این امکان تصریح کرد: فرایند صادرات و واردات مبتنی بر این سامانه صورت می‌گیرد و به طور طبیعی تسهیل و سرعت در تجارت و فعالیت‌های تولید اتفاق می‌افتد که‌این دو بسیاربه هم وابسته اند، از سوی دیگر 85 درصد واردات را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای دربر می‌گیرند که طبیعتا در خدمت توسعه کشور است و در این زمینه برای حمایت از تولید مطلوب تر باید فعالیت‌های لجستیک و زنجیره تامین را تسهیل کرد.
شریعتمداری ادامه داد: در همین موضوع استفاده از هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای فعالیت‌ها در حوزه زنجیره تامین و ساماندهی لجستیک امر مهمی است و البته در شرکت مگفا کارمقدماتی در این زمنیه صورت گرفته تا با حداقل اطلاعات، خدماتی را ارایه بدهند چرا که ممزوج کردن فعالیت‌های نوین و پیشرفته به خصوص در حوزه ‌ای.تی و آی.سی.تی برای فعالیت‌های لجستیکی کمک‌کننده است .

توسعه زنجیره تامین و لجستیک در سطح بین‌المللی

وی باتوجه دادن به موقعیت سوق‌الجیشی کشور برای امر لجستیک افزود: کشور به لحاظ سوق‌الجیشی در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد و اگر این زنجیره تامین و لجستیک را در حوزه بین‌المللی هم توسعه دهیم می‌تواند در تامین لجستیک دنیا و خروج از سطح بنگاهها و رفتن به سطح منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند و در دولت هم باید نگاه جدی‌تری باشد و به نتیجه ‌این موضوع توجه شود.

شریعتمداری تصریح کرد: حتما این مهم باید به موضوع ملی تبدیل شود در این زمینه‌ایجاد فرهنگ و آموزش و ترویج، جنبه‌های پراهمیت‌تری دارد

وی افزود: در سطوح ملی هم تامین لجستیک برای فعالیت‌های عمومی برای همه فعالیت‌های اقتصادی و حمل‌ونقل جاده‌ای باید توجه شود چرا که پر ریسک ترین و گران ترین نوع حمل‌ونقل در دنیا مهمترین راه حمل‌ونقل کالا در کشور نیز هست .

تاکید بر توجه به انرژی خورشیدی،بادی وسبز

شریعتمداری با توجه دادن به لزوم تغییر حمل‌ونقل بار از جاده به ریل و ذخیره منابع انرژی و توجه به انرژی خورشیدی و بادی و سبز گفت: 6.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حوزه فولاد نیاز هست تا بتوان 110 میلیون تن بار فولاد را از 38 میلیون تن فعلی از جاده به ریل تغییر داده و جان مردم را از حوادث جاده‌ای نجات داد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد‌آور شد: می‌توان با همکاری با بنگاههای بزرگ و تامین‌کنندگان نیازهای لجستیک ملی به توسعه و بهبود این حوزه کمک کرد یا در نحوه نگهداری بنادر و نحوه انتقال کالااز خشکی به دریا و مصرف کنندگان در سطوح ملی اقداماتی صورت بگیرد

وی ادامه داد : آموزش و بالا بردن مهارتها وداشتن نگاه درستی به انبارداری و نقل‌وانتقال با روشهای بهتر و هزینه‌های کمتر و صحیح‌تر موضوع اصلی بنگاهها نیست و در بنگاههای بزرگ هم این امر جزو موضوعات کم‌اهمیت‌تر است.
شریعتمداری با تاکید بر اهمیت جذب متخصص در این حوزه گفت : بنگاهها برای این دانش احساس نیاز نمی‌کنند و در صورتی که به صورت تضمینی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد ، بنگاهها بدون دانش مناسب نمی‌توانند موفق شوند و اهداف این موضوع مهم را عملی کنند .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر