بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تولیدکنندگان تایر ارز دولتی می‌گیرند لذا هیچ‌کدام قیمت‌های خود را بالا نبردند. حتی طی 5 سال گذشته قیمت‌ها کلاً 9 درصد گران شده اما متأسفانه توزیع‌کنندگان باعث افزایش قیمت در این حوزه شدند.
کد خبر : ۱۸۰۶۴۰

به گزارش بورس نیوز و به نقل از ایران، موقع خرید قیمت قبل، حال و فردا هم تفاوت‌های زیادی کرده است و تمام فروشندگان مشوق مردم در خرید شدند و برخی دیگر با منت جنسشان را به فروش می‌رسانند و می‌گویند خدا را شکر کنید که با قیمت جدید قیمت‌گذاری نکردم.

همین امر ولع خرید را بین مردم افزایش داده است و همه به فکر این هستند که لیست خرید خود را پر و پیمان‌تر کنند تا شاید هفته‌های آینده در قیاس قیمتی خیالشان راحت باشد که بموقع خرید کردند. در این میان شاخک‌های افراد سودجو هم فعال‌تر شده است و از هر حوزه‌ای برای سود و درآمد بیشتر بهره می‌برند.

اما نکته‌ای که طی این مدت خلأ آن احساس می‌شود، نظارت است. در خیلی از حوزه‌ها دولت هیچگونه نظارتی ندارد و حتی فراموش کرده که صنفی وجود دارد. قیمت‌ها بر اساس قدرت خرید مردم است و اگر در منطقه‌ای کشش قیمتی نباشد فروشنده قیمت‌های خود را کاهش می‌دهد اما در خیلی از مناطق قیمت‌ها از کشش اقتصادی آن منطقه فراتر رفته است و این امر نبود نظارت را دو برابر مشهود کرده است.


گرانی تایر خودروهای سواری بی‌دلیل است

این روزها سطح گلایه‌ها به حوزه تایر خودروهای سبک و سنگین هم رسیده است. دارندگان خودروهای سنگین از نبود تایر صحبت می‌کنند و دارندگان خودروهای سواری از گرانی که دامنگیر این حوزه شده، حرف به میان می‌آورند. در مورد تایرهای سنگین واردات صورت گرفت و از طرفی سازمان اموال تملیکی هم می‌خواهد انبار لاستیک خود را (32 هزار حلقه لاستیک) برای ورود به بازار خالی کند. بر این اساس ۶۰ کانتینر انواع لاستیک خودروهای سنگین با تعرفه ۵ درصدی از گمرک شهید رجایی بندرعباس ترخیص شد و عملیات گمرکی ترخیص 150 کانتینر لاستیک خودروهای سبک و سنگین هم صورت می‌گیرد.

طی 5 سال فقط 9 درصد گران شده است

آنگونه که محمد رضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر می‌گوید: تولیدکنندگان تایر ارز دولتی می‌گیرند لذا هیچ‌کدام قیمت‌های خود را بالا نبردند. حتی طی 5 سال گذشته قیمت‌ها کلاً 9 درصد گران شده است. متأسفانه توزیع‌کنندگان باعث افزایش قیمت در این حوزه شدند.

2.5 میلیون حلقه لاستیک از صنعت خودرو به بازار رسید

مصطفی تنها دبیر انجمن تولید‌کنندگان تایر ایران هم این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان بین 5 تا 10 درصد افزایش تولید داشتند و از طرفی به جهت کاهش تولید خودرو، مازاد تولید روانه بازار شده است ولی توزیع‌کنندگان با عرضه قطره چکانی تایر باعث گرانی این کالای مصرفی شدند. (طی سال‌جاری تولید خودرو 31 درصد کاهش یافته است. هر خودرو 5 حلقه لاستیک نیاز دارد. این روند کاهشی به معنای کاهش یک سوم تولید خودرو است. ازاین رو در کمترین حالت ممکن حداقل 2.5 میلیون حلقه لاستیک که در صنعت خودرو وارد نشده به بازار رفته است یعنی بیش از نیاز بازار لاستیک هم عرضه شده است.)

هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند

گنجی در مورد اتفاقات بازار و میزان تولیدی که صورت می‌گیرد، گفت: نیاز واردات در مورد خودروهای سواری که بعضاً خودروهای خارجی است 30 درصد است و در مورد خودروهای سنگین این عدد به 70 درصد می‌رسد. از این‌رو در زمینه خودروهای سواری وابستگی حداقلی است چرا که 30 درصد هم در مورد خودروهایی چون بی‌ام و، پورشه، بنز و.... است. اما در خودروهای سنگین باید نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود.

وی با بیان اینکه در کشور 250 هزار تن تولید لاستیک سواری داریم و این عدد تأمین‌کننده نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند. در حال حاضر بهترین و با کیفیت‌ترین حلقه لاستیک پراید 90 هزار تومان و پژو بین 105 تا 110 هزار تومان است. البته چند روز آینده قیمت لاستیک مورد آنالیز قرار می‌گیرد و شاید درصدی بسیار کم رشد قیمت داشته باشیم.

توزیع‌کنندگان عامل گرانی قیمت لاستیک

تنها دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر ایران نیز درباره وضعیت بازار و چرایی افزایش قیمت‌ها گفت: اولین نکته که باعث رشد قیمت‌ها شده است، انتظارات تورمی است. خیلی‌ها می‌گویند برای واردات مواد اولیه این صنعت ارز دولتی پرداخت می‌شود لذا سرمایه‌گذاری و خرید لاستیک صرفه اقتصادی دارد. از همین رو خیلی‌ها برای خرید این کالا اقدام می‌کنند. دلیل دوم آن است که سال‌های گذشته با هر کارت بازرگانی واردات لاستیک صورت می‌گرفت اما با ساماندهی این امر دیگر واردات بی‌رویه و جود ندارد.سومین دلیل هم نوسانات نرخ ارزی است. اما در مجموع توزیع‌کنندگان عامل گرانی‌های اخیر شدند.

لاستیک 160 دلاری چرا 9 میلیون تومان است؟

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 حلقه تایر پراید 420 هزار تومان و پژو 515 هزار تومان است. همچنین یک جفت لاستیک خودروی سنگین بین 150 تا 160 دلار است اما چرا در ایران لاستیک خودروهای سنگین 9 میلیون تومان شده است. این امر واقعاً تخلف محسوب می‌شود.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان تایر ایران گفت:میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین و سواری در کشور بین 350 هزار تن تا 370 هزار تن است. لذا با توزیع مناسب می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

افزایش ۲ برابری تقاضای ارزی برای واردات لاستیک

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در واکنش به اتفاقات اخیر تایر خودرو گفته است: با توجه به نوسانات ارزی صرفه و صلاح این گونه انتقال و واردات کم شد و به همین دلیل میزان عرضه و تقاضا از قبل عدم واردات غیر تجاری این کالا هم لطمه پذیرفت که میزان ارز مورد نیاز برای واردات را به بیش از دو برابر یعنی حدود ۷۰۰ میلیون دلار رساند.. در حالی که در گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات لاستیک اختصاص پیدا می‌کرد.

وی افزود: به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که قرار بود در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند مقرر شد به‌صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار بگیرد و در شبکه‌های تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر