بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
متوسط بازده حقوق صاحبان سهام در صنعت پتروشیمی ۶۲ درصد است. به عبارت دیگر، میزان سود خالص ایجاد شده، ۶۲ درصد آورده صاحبان سهام بوده است.
کد خبر : ۱۸۰۶۴۵

به گزارش بورس نیوز، همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، کل دارایی‌های پتروشیمی‌های موردبررسی در سال ۶۹۰۹۹۱ میلیارد ریال است، که ۲۵۸۷۹۱ میلیارد ریال آن دارایی غیر جاری و ۴۳۲۱۹۹ میلیارد ریال آن دارایی جاری است. ۳۹۸۱۰۸ میلیارد ریال از دارایی با استقراض تامین شده و ۲۹۲۸۸۲ میلیارد ریال آورده حقوق صاحبان سهام است.

پتروشیمی بندر امام بیشترین دارایی و پتروشیمی خراسان کمترین دارایی را در بین پتروشیمی‌ها دارند. در پتروشیمی‌های شیراز، اروند و اصفهان به دلیل وجود زیان انباشته، حقوق صاحبان سهام آن‌ها منفی شده است.

جدول 18- خلاصه اطلاعات ترازنامه پتروشیمی‌های منتخب منتهی به 29/12/96- (کلیه مبالغ میلیون ریال است)



· توجه: انتهای سال مالی پتروشیمی پردیس در 31/06 و انتهای سال مالی صنایع شیمیایی ایران (شیران) در 31/09 است

جدول 19- خلاصه اطلاعات صورتحساب سود و زیان پتروشیمی‌های منتخب منتهی به 29/12/96



کل درآمد عملیاتی در سال ۹۶ مربوط به بیست شرکت مورد بررسی، ۶۵۶۳۸۸ میلیارد ریال است. پتروشیمی نوری با ۹۱۰۵۷ میلیارد ریال بیشترین درآمد را دارد که معادل ۱۴ درصد درآمد مجموع است. پس از آن پتروشیمی بندر امام، پارس و جم قرار دارد. با کسر بهای تمام شده و هزینه‌های عملیاتی، مجموع سود عملیاتی ۱۵۷۷۱۲ میلیارد ریال هست. درنهایت سود خالص بعد از کسر مالیات، ۱۸۰۸۱۳ میلیارد ریال است. بیشترین حجم سود مربوط به پتروشیمی پارس با رقم ۳۰۵۰۰ میلیارد ریال و در بین پتروشیمی ها، پتروشیمی شیراز و اصفهان زیان میباشند.

""نسبت‌های مالی پتروشیمی‌ها""

1- نسبت‌های سودآوری:

پتروشیمی‌های امیرکبیر، تندگویان، نوری، بوعلی سینا و اصفهان دارای نسبت بهای تمام‌شده بالای ۸۰ درصد است، درحالی‌که متوسط صنعت ۶۸ درصد است. از این‌رو نسبت سود ناخالص آن‌ها کمتر از بقیه شرکت‌ها است. متوسط نسبت سود عملیاتی صنعت ۲۶ درصد است. در پتروشیمی شیراز سود ناخالص بیشتر از متوسط صنعت بوده اما به دلیل هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های مالی بالای این شرکت، نسبت سود خالص آن ۰ درصد است. بالاترین سود عملیاتی در سال ۹۶ مربوط به پتروشیمی‌های خارک با ۵۶% و آریاساسول با ۴۶% است. درنهایت متوسط سود خالص صنعت پتروشیمی ۲۸% است و بیشترین نسبت سودخالص مربوط به پتروشیمی‌های خارک (۵۷%)، آریاساسول(۵۰%)، پارس (۴۶%)، خراسان (۴۶%) و مارون (۴۵%) است و پتروشیمی شیراز و اصفهان زیان ده بوده اند. همچنین متوسط بازده حقوق صاحبان سهام ۶۲% است به‌عبارت‌دیگر، میزان سود خالص ایجادشده، ۶۲% آورده صاحبان سهام است. این نسبت مقدار قابل قبولی برای سرمایه گذاری صاحبان سهام است.

جدول ۲۰- نسبت‌های سودآوری پتروشیمی‌ها سال ۱۳۹۶ (درصد)



۲- نسبتهای ساختاری:

این نسبت‌ها طرز ترکیب سرمایه شرکت را نشان می‌دهد. نسبت بدهی کل که نشان می‌دهد چه نسبتی از کل دارایی‌های شرکت (مجموع دارایی جاری، دارایی ثابت و سایر دارایی‌ها مانند سرقفلی) مربوط به بدهی‌های شرکت (مجموع بدهی‌های جاری، بدهی‌های بلندمدت) است. متوسط این نسبت برای صنعت، ۵۸ درصد بوده، بیشترین نسبت بدهی کل را پتروشیمی اروند با ۱۲۰% ، پتروشیمی اصفهان با ۱۰۶% و پتروشیمی شیراز با ۱۰۲% دارند. دلیل این امر زیان انباشته این شرکت بوده که درنهایت منجر به منفی شدن حقوق صاحبان سهام و به‌تبع آن، نسبت مالکانه شده است. ازآنجاکه این پتروشیمی‌ها، سود خالص آن‌ها منفی یا بسیار ناچیز بوده است، بنابراین ریسک مالی در عدم پرداخت بدهی و ورشکستگی این شرکت‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

با توجه به نسبت مالکانه، در پتروشیمی‌های خراسان، آریاساسول، زاگرس، صنایع شیمیایی ایران و پارس بیش از ۷۰% دارایی شرکت از محل حقوق صاحبان سهام تامین گردیده است.

۳- نسبت‌های نقدینگی:

به‌طورکلی نسبت‌های نقدینگی از مقایسه دارایی جاری یا اقلام تشکیل‌دهنده آن با بدهی جاری به دست می‌آید. متوسط نسبت جاری برای بیست شرکت منتخب، ۱۱۸% بوده است. پتروشیمی زاگرس، فن‌آوران، خارک، خراسان، شازند، مارون، جم، امیرکبیر، آریاساسول، نوری، بوعلی سینا، پارس و صنایع شیمیایی ایران ازنظر نقدینگی شرایط خوبی را دارند. به‌بیان‌دیگر این شرکت‌ها در پرداخت بدهی‌های جاری با مشکل کمتری مواجه خواهد بود یا به‌عبارت‌دیگر بستانکاران تأمین بیشتری خواهند داشت. نسبت آنی برای پتروشیمی پردیس، اروند و تندگویان کمترین است. تقریباً ۶۳%، دارایی‌های صنعت پتروشیمی، مربوط به دارایی‌های جاری است..


"نسبت‌های نقدینگی"

به‌طورکلی نسبت‌های نقدینگی از مقایسه دارایی جاری یا اقلام تشکیل‌دهنده آن با بدهی جاری به دست می‌آید.


" نسبت‌های عملیاتی"

نسبت فعالیت میزان استفاده شرکت از دارائی‌ها برای تولید و فروش را اندازه‌گیری می‌کند. این نسبت‌ها نشان می‌دهند که آیا دارائی‌های جاری و بلندمدت به‌طور مناسب سرمایه‌گذاری شده است و یا از ظرفیت‌های موجود به‌طور مناسب بهره‌برداری شده است یا خیر؟ نسبت دوره وصول مطالبات که زمان یا تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا شرکت مطالبات خود را وصول کند را مشخص کرد. این نسبت برای صنعت بسیار بزرگ است، هرچند پتروشیمی‌های شازند، کرمانشاه، امیرکبیر، خراسان و پردیس شرایط مناسبی دارند و می‌توان گفت متوسط زمان از فروش تا وصول مطالبات بسیار مطلوب است.

نسبت گردش دارایی که از تقسیم فروش خالص بر کل دارایی ها به دست می‌آید و میزان و اثر گردش دارایی را در تحصیل درآمد نشان می‌دهد. در پتروشیمی‌های خارک، پردیس، شیراز، کرمانشاه، اروند، تند گویان، با توجه به این نسبت، از دارایی‌های موجود استفاده مناسب نشده است. با توجه به نسبت پوشش هزینه‌های مالی، در صنعت پتروشیمی، هزینه‌های مالی بار زیادی ایجاد نکرده‌اند.


تهیه و تنظیم از حسین علی زادمهر مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر