بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

احتیاط، خطر ریزش در راه است/ جذابیت بانک‌ها در صورت پذیرش FATF

گرچه پذیرش مقررات FATF می تواند به بهبود عملکرد و به تبع آن رشد قیمت سهم بانک ها کمک کند؛ ولی باید احتمال افت نرخ ارز و کاهش جذابیت شرکت های صادرات محور را نیز در نظر داشت.
کد خبر : ۱۸۰۶۶۸
به گزارش بورس‌نیوز، شاخص بورس همچنان در حال رکوردشکنی است و چیزی تا عبور از کانال ۲۰۰ هزار واحدی نمانده است. امروز تقریباً تمامی گروه‌های بازار مثبت بودند و صف‌های خرید سنگینی در نمادهای گروه‌های مختلف پالایشی، فولادی، خودرویی و بانکی و... شاهد بودیم. گرچه بازار سرمایه به رشد چشمگیر نرخ ارز دیرتر از برخی بازارها واکنش نشان داد؛ اما به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان این بار بازار سرمایه را مورد هجوم قرار داده و باید دید این رشد تا کجا ادامه خواهد داشت.

مهدی حیدرزاده مدیرعامل شرکت کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص علل رشد بازار بیان کرد: به‌واسطه عدم اطمینان به رشد بازارهای موازی، نقدینگی سرگردان این بار به سمت بازار سرمایه سرازیر شده و سبب رشد قیمت سهم‌ها شده؛ اما به‌طورکلی روند بازار سرمایه چندان منطقی نیست. رشد بازار در حالی رقم می‌خورد که تمامی سهم‌ها جهش قیمتی داشته و به نظر می‌رسد بسیاری از سهامداران توجه زیادی به وضعیت بنیادی و سودآوری شرکت‌ها نداشته و فقط اقدام به خرید می‌کنند تا از این رشد جا نمانند. نمونه بارز این شتاب‌زدگی، خرید هیجانی سهم شرکت‌هایی است که در مرحله قبل از بهره‌برداری هستند و هنوز زمان راه‌اندازی پروژه‌های آن‌ها در هاله‌ای از ابهام است.

وی افزود: به تداوم چنین رشدی خوش‌بین نیستم و باید در نظر داشت که رشد شتاب‌زده و غیرمنطقی بازار ممکن است ریزش ناگهانی هم در پی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: همان‌طور که درروند صعودی بازار سرمایه، همه سهم‌ها رشد کردند و مورد اقبال واقع شدند، چنانچه روند بازار سرمایه تغییر کند تمامی گروه‌ها احتمالاً منفی شده و صف فروش خواهند شد. بنابراین به سهامداران به‌ویژه افرادی که به‌صورت اعتباری خرید کرده‌اند، توصیه می‌شود جوانب احتیاط را در نظر داشته باشند.

حیدرزاده در رابطه با وضعیت بازار در صورت پیوستن به کنوانسیون FATF اظهار داشت: از موافقان پیوستن به کنوانسیون FATF هستم و معتقدم در صورت پذیرش مقررات این گروه، نرخ ارز کاهش‌یافته و بانک‌ها هم از امکان ارتباط با سیستم بانکی دنیا برخوردار خواهند شد. در این صورت، بانک‌ها به دلیل احتمال مهیا شدن گردش نقدینگی و مراودات پولی بین‌المللی، نسبت به سایر گروه‌های بازار سرمایه پتانسیل رشد بالاتری خواهند داشت. ضمن اینکه گروه بانکی این روزها تحت تأثیر اخبار مثبتی همچون زمزمه افزایش سرمایه و نیز افزایش ارزش دارایی‌های ارزی و... جذاب شده‌اند.

وی در خاتمه افزود: گرچه پذیرش مقررات FATF می‌تواند به بهبود عملکرد و به‌تبع آن رشد قیمت سهم بانک‌ها کمک کند؛ ولی باید احتمال افت نرخ ارز و کاهش جذابیت شرکت‌های صادرات محور را نیز در نظر داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر