بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
معرفی تعاونی‌های توزیعی و میزان بازار توزیع این تعاونی‌ها نقش تعاونی‌های توزیعی در اقتصاد مقاومتی و سطح صادرات معرفی تعاونی‌های توزیع در حوزه پتروشیمی قرار است در سالن حافظ، مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شود.
کد خبر : ۱۸۰۷۲۷
به گزارش بورس نیوز، چندي پيش مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ۲۹ تعاونی تأمین نیاز درزمینهٔ صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کشور خبر داد.
ازآنجاکه تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پائین‌دستی پتروشیمی خرید خود را به‌صورت تجمیعی انجام می‌دهند؛ بنابراین راه‌کاری مناسب برای کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای مصرفی واحدهای تولیدی هستند.

ضرورت حضور تعاونی‌های تأمین نیاز در فرایند تأمین به‌صرفه مواد اولیه برای واحدهای تولیدی زیرمجموعه بر كسي پوشيده نيست و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی کوچک یکی از معضل‌هایی است که این واحدها را در تولید دچار مشکل می‌کند. در این شرایط نیاز به توزیع مویرگی مواد اولیه هرروز بیش‌ازپیش احساس می‌شود. همچنین از سویی دیگر با توجه به روند رو به رشد تولید و مصرف همگرایی، به نظر می‌رسد همکاری میان تمام فعالان صنایع پائین‌دستی پتروشیمی می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

همان‌طور که می‌دانیم اقتصاد از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل‌شده است. کشورهای صنعتی از ۱۷۰ سال پیش کوشش کردند از طریق تشکیل تعاونی‌ها اقتصادشان را بهبود دهند درحالی‌که ما می‌بینیم همین مدل تعاونی در ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن آمده و بر کارگروهی در دین اسلام بسیار تأکید شده است.

در شرايط كنوني كه چالش انباشت ثروت‌های خرد و تقسیم مدیریت در شرکت‌های تعاونی راداریم و  برخلاف این‌که در شرکت‌های خصوصی تقسیم قدرت وجود ندارد و مدیریت انحصاری است در شرکت‌های تعاونی تصمیم‌ها به‌صورت مشارکتی اتخاذشده و اعضا نظارت کامل بر عملکرد شرکت تعاونی دارند.

نقش غیرقابل‌انکار تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در تأمین مواد اولیه بسيار موردتوجه است و تاکنون ۲۹ تعاونی تأمین نیاز درزمینهٔ صنایع پائین‌دستی پتروشیمی در کشور تشکیل‌شده است که بعضی از این تعاونی‌ها حتی تا ۷۰۰ عضو را تحت پوشش خوددارند.

توزیع مویرگی محصولات پتروشیمی نیازی است که در بازار این محصولات احساس می‌شود و رفته‌رفته بیشتر از قبل در این بازارها ضرورت آن قابل‌درک است، ایده اصلی پخش مویرگی محصولات پتروشیمی بر این مبنا استوار است که محصول شما، همه‌جا در دسترس باشد و به‌این‌ترتیب بیشترین خریداران مسکن را داشته باشد. در اکثر اوقات، پخش مویرگی در مواقعی که مشتریان گزینه‌های بسیاری از برندهای متفاوت را پیش رو دارند، ضرورت پیدا می کند. در شرایط فعلی تولید کنندگان خرد محصولات پتروشیمی که خریدهای در حد 500 تن دارند، در تامین مواد اولیه خود به مشکل برخورد کرده‌اند.

البته بورس کالای ایران با تعریف ابزارهای مناسب برای ساماندهی این وضعیت پا پیش گذاشته است، اما در شرایط فعلی هنوز شاهد تغییرات چندانی در وضعیت موجود نیستیم. در طرف دیگر سامانه‌ای به نام سایا به همت اتحادیه سراسری صنایع پتروشیمی شکل گرفته که اهتمام خود را در شفاف سازی تعاونی ها و بالطبع واحدهای خود قرار داده است و به نظر می‌رسد همکاری و ایجاد پیوندی مناسب میان بورس کالا کالای ایران و تولید کنندگانی که این سامانه، اطلاعات شفاف آنها را در دسترس دارد، می تواند چالش موجود را حل کرده و پویایی لازم را به وجود آورد که شاهد قدرتمند شدن واحدهای کوچک و تولید محصولات پایین دستی بیشتر و رشد و نمو این بخش از صنعت باشیم.

ضرورت ایجاد اتحادیه های سراسری، افزایش تعداد تعاونی‌ها در سطح کشور بود، به این منظور سال‌ها قبل پروژه مشترکی با شرکت شهرک‌های صنعتی تعریف شد و انتظار همه سروسامان دادن به تعاونی‌ها و افزایش تعداد آن‌ها بود.

علت پافشاری و اصرار به افزایش تعاونی‌ها  به اين دليل است كه شبکه توزیع مویرگی یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در پی ایجاد تعداد تعاونی‌های بیشتر به معنای واقعی کلمه شکل می‌گیرد و پیش‌بینی ما هم این بود که در صورت افزایش این نهادها این امر میسر شود
در سال‌های اخیر سعی ما بر این بود که انحصار تعاونی‌های خاص را بشکنیم؛ به این معنا که خرید از بورس کالا را به چند تعاونی خاص محدود نکنیم و در این راستا خواستیم که هرکسی حائز شرایط است وارد بازی شود و در این راه حمایت‌های زیادی را به عمل آوردیم. مدیرکل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌گوید: نتیجه این شد که تعداد تعاونی‌ها به دو برابر قبل خود رسید و در طرف دیگر خرید تعاونی‌ها با رشد همراه شد

با توجه به افزایش تعداد تعاونی‌ها فعالان اين صنعت خواستار شفاف‌سازی این نهادها به‌منظور داشتن تستی‌ها، امتیازات و داشتن حمایت‌های شرکت ملی پتروشیمی شد. به معنای اینکه مشخص باشد که اتحادیه‌ها به چه کسی و به چه مقدار محصول می‌دهند که درنهایت این امر منجر به دستورالعمل نسایا شد که در دی‌ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در اسفندماه سال 95 این سامانه مصوبات قانونی خود را از شورای رقابت دریافت کرد.

اساس کار سامانه سایا به‌این‌ترتیب است که از ابتدا تا انتهای خرید تعاونی‌ها ذيل مجموعه خود انجام نمی‌شود. این به آن معنا نیست که عملکرد سایت بهین یاب یا سایت بورس کالای ایران کمرنگ یا اساس کار آن‌ها به‌طورکلی حذف شده باشد، بلکه سامانه سمایا همچون فیلتری میان بهین یاب، بورس کالا، شرکت ملی پتروشیمی و وزارت صنعت قرار گرفته است که اطلاعاتی که از بهین یاب می آید را مورد بررسی قرار می‌دهد و به واحدهایی که زیرمجموعه اتحادیه هستند سرکشی کرده و به‌طور مثال به این اطلاعات دست می‌یابد که آیا ظرفیت اعلام شده از تست آن‌ها صحیح است یا نه، این سامانه وضعیت تولید آنها را برونسی نمی کند و وقتی تاييديه تسميه خریداران انجام شد، سفارش آن‌ها برای خرید فرستاده می‌شود و وقتی خریدها صورت گرفته لیست خریدها دوباره به اتحادیه بازمی‌گردد و این موضوع شفافیتی را به وجود می‌آورد.و  با توجه به اینکه در قانون آمده که وظیفه شورای رقابت شکست انحصار است، اجازه فروش این محصولات در شرایط فعلی فقط در اختیار بورس کالای ایران است.

بر اساس داده‌های وزارت صنعت در سایت بهین یاب 42 تعاونی در شرایط فعلی در حال خرید هستند و این در حالی است که 62 تعاونی هم در نوبت تاييدند. یکی از دلایل جذابیت عضویت در اتحادیه این است که واحدهای خرد در کنار یکدیگر جمع و به صدای واحدی تبدیل شوند.

علت هم آن است که با تجمیع آن‌ها توان خریدشان بالا رفته و در طرف دیگر با تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که اتحادیه با مجموعه‌هایی همچون بانک‌ها و صندوق‌های مالی دارد، می‌تواند تا حدی اعضای خود را تأمین مالی کرده و به‌نوعی مشکل خرید آن‌ها را رفع کند.

این در حالی است که با توجه به شناخت تعاونی‌ها از شرایط، کار با بورس کالای ایران و کارگزاری‌ها انتظار نمی‌رود با ورود 62 واحدی که در نوبت تائید هستند، خرید اتحادیه در سال 97، به رقمی در حدود 40 تا 45 درصد از سهم بازار برسد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر