بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خودکشی از ترس مرگ / روز سرخ بازار سرمایه با طعم تکرار تاریخ

در روند های صعودی بازار، همه گروه‌ها شانس رشد دارند و در چنین شرایطی، اصلاحات سطحی و کوتاه مدت، و رشدها عمیق خواهد بود. اما مطمئن باشید با توجه به رشد شدید بازار، شاخص ریزش سنگینی هم در پی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۰۷۳۳


به گزارش بورس‌نیوز، ظاهراً "هیجان" تنها منطق این روزهای اقتصاد کشور است. بازار ارز پس از رشدی عجیب‌وغریب و لمس نرخ‌هایی که در باور کمتر کسی می‌گنجید، ناگهان منفی شده و افرادی که به امید تداوم رشد نرخ ارز در پس‌کوچه‌های سبزه‌میدان دلار جستجو می‌کردند، امروز دربه‌در به دنبال فروش دلارهای خود هستند.

بازار سرمایه هم از این جو هیجانی بی‌نصیب نمانده و شاخص کل بورس تهران در ۷ روز کاری، سیر صعودی ۳۰ هزار واحدی داشت و تا دیروز همه در صف خرید بودند، ولی به ناگهان امروز بازار رنگ خون به خود گرفت و ریزش بیش از ۷ هزار واحدی را به نظاره نشستیم.

احسان خورشیدی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل نوسان شدید بازار سرمایه و رشد "شارپ" و ریزش شدید شاخص بورس در هفته جاری بیان کرد: به لحاظ اقتصادی تغییری درروند تولید، رشد اقتصادی واقعی و نرخ اشتغال واقعی رخ نداده و رشد بازار سرمایه تحت تأثیر افزایش نرخ ارز بوده است.

وی افزود: معمولاً رفتارهای اقتصادی تکرارشونده هستند که اگر سرمایه‌گذاران به بررسی و تحلیل این رفتارهای تکراری بیشتر دقت کنند می‌تواند در سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند؛ افزایش تقریباً 200 درصدی نرخ ارز در پایان هر دوره 8 ساله کاری روسای جمهور، اتفاقی تکراری است و این دوره هم بسیاری از کارشناسان اقتصادی انتظار جهش نرخ ارز را داشتند؛ البته جو روانی منفی ناشی از تحریم‌های جدید این روند را تشدید کرد. 

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در بازه سال‌های ۱۳۸۹ تا 1392 ما تجربه رشد 200 درصدی نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش قیمت سکه و مسکن و کالاها و پس‌ازآن شاخص بورس را داشتیم. این بار هم این رویداد در حال تکرار است و شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رشد قیمت سهم‌ها بوده‌ایم؛ اگر بر اساس تجربه سنوات قبل روند بازار را پیش‌بینی کنیم، رشد شدید بازار سرمایه و پس از مدتی، ریزش بازار دور از انتظار نیست.

خورشیدی در پاسخ به این سؤال که "آیا رشد قیمت سهام تمام گروه‌های بازار منطقی است" گفت: در نگاه تحلیلی شاید رشد تمامی گروه‌های بازار منطقی نباشد؛ ولی رویکردهای سفته‌بازانه در همه جای دنیا وجود دارد و با نگاه بورسی و سفته‌بازانه، با ورود این حجم پول به بازار سرمایه، رشد تمامی گروه‌ها عجیب نیست؛ در روند های صعودی بازار، همه گروه‌ها شانس رشد دارند و در چنین شرایطی، اصلاحات سطحی و کوتاه‌مدت، و رشدها عمیق خواهد بود؛ اما مطمئن باشید با توجه به رشد شدید بازار، شاخص ریزش سنگینی هم در پی خواهد داشت.

وی در رابطه با پیش‌بینی روند سودآوری و قیمت سهم صنایع صادرات محور با توجه به افت نرخ ارز اظهارکرد: به نظر می‌رسد شرکت‌های صادرکننده گروه فلزی و معدنی هنوز بنیادی‌ترین سهم‌های بازار باشند. در نظر داشته باشید که اگر مثلاً سهمی مانند «فولاد» رشد کرده، با فرض دلار ثانویه رشد کرده و بازار نرخ‌های بالای دلار را در این رشد لحاظ نکرده است. بنابراین حتی اگر افت نرخ ارز ادامه یابد و دلار در محدوده ۸ هزار تومان تثبیت شود، بازهم این سهم جای افت چندانی نخواهد داشت. اما در مورد سهم‌هایی که بدون دلیل منطقی رشد کرده‌اند، احتمالاً شرایط متفاوت خواهد بود.

وی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها با توجه به شرایط موجود و احتمال پذیرش FATF گفت: بانک‌ها این روزها با اخبار مثبتی مانند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و شناسایی سود بابت تراز ارزی مثبت و احتمال پیوستن به کنوانسیون FATF همراه هستند که این اخبار نیز تا حد زیادی صحت دارد، بنابراین بادید نوسان گیری، بانک‌ها پتانسیل رشد در کوتاه‌مدت را خواهند داشت؛ اما بانک‌ها درگیر مشکلات بزرگ‌تری همچون مطالبات معوق و بدهی به بانک مرکزی و احتمال ادغام و... هم هستند. نقاط ضعف سیستم بانکی پررنگ‌تر از نقاط قوت بوده و سرمایه‌گذاری در سهم بانک‌ها باید با در نظر گرفتن جوانب احتیاط صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اگر سهامداران با استراتژی نوسان گیری وارد بازار شده و بازده مورد انتظار خود را مشخص کرده‌اند، درصورتی‌که بازده مورد انتظار محقق شده بهتر است خود را درگیر صف‌های فروش احتمالی نکنند. ضمن اینکه استراتژی رعایت حد ضرر نیز حتماً باید در سرمایه‌گذاری‌ها مدنظر قرار گیرد تا سهامداران متحمل زیان نشوند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به برخی شایعات در مورد پر شدن ظرفیت اعتباری کارگزاری‌ها عنوان کرد: با توجه به مطرح‌شدن شایعه احتمال پر شدن ظرفیت اعتباری برخی کارگزاری‌ها، بعضی از سهامداران نگران این موضوع هستند که در صورت فروش سهم خود، امکان خرید در همان لحظه را نداشته باشند. برای اجتناب از چنین مشکلی می‌توان در ابتلا برای خرید سهم موردنظر اقدام کرد و پس‌ازآن، اقدام به فروش سهم قبلی کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر