بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
طعم شیرین سود به برکت بورس؛

سبدی که می‌توانست سبزتر باشد

این گروه پتروشيمي بیش از هر چیز، به شرکت‌های غیربورسی علاقه دارد و در ادامه به یکی از این زیرمجموعه‌ها که از سرسبزی بازار سهام نهایت استفاده را کرده، نگاهی می‌اندازیم.
کد خبر : ۱۸۰۷۴۲

به گزارش واحد آبسیم بورس نیوز، گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان با نماد «پترول» در 21 شرکت فعال در دو حوزه شیمیایی و واسطه‌گری مالی، به بهای تمام شده 3674 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و از این میزان، 460 میلیارد تومان به شرکت‌های بورسی و باقی به شرکت‌های غیربورسی اختصاص دارد.

در این بین، نگاهی به وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد می‌اندازیم که «پترول» نزدیک به 100 درصد آن را به بهای تمام شده 576میلیارد تومان، تحت مالکیت خود دارد.

سبدی که می توانست سبزتر باشد

به گزارش بورس‌نیوز، شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد با سرمایه 550میلیارد تومانی، تا پایان شهریورماه سال 97، سهام بیش از 33 شرکت بورسی و غیربورسی را خریداری کرده که به بهای 831 میلیارد تومان تمام شده است. مهم‌ترین سرمایه‌گذاری این شرکت را می‌توان مالکیت 32درصدی بر پتروشیمی شیراز عنوان کرد.

در شهریورماه 203 میلیارد ريال به ارزش بازار پرتفوی بورسی مدبران اقتصاد افزوده شد تا به رقمی بالغ بر 1478 میلیارد تومان برسد. اما در پرتفوی غیربورسی، با کاهش 37 میلیارد تومانی، بهای تمام شده این سبد به 13 میلیارد تومان تنزل یافت.

بر مبنای بررسی‌های آبسیم، این شرکت سرمایه‌گذاری در آخرین ماه تابستان، سهام چندین شرکت بورسی را به بهای تمام شده 214میلیارد تومان خریداری کرد. 

در طرف مقابل، با نگاهی به رشد خیره‌کننده قیمت سهام در بازار سرمایه، سعی شده تا از فرصت پیش آمده استفاده شود و با فروش 759‌میلیارد تومان سهم، به سود 144 میلیارد تومانی دست یافت. شناسایی این میزان سود از این جهت جالب توجه است که در سال مالی 96، تنها 46میلیارد تومان سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها بدست آورده بود.

اما از این نکته هم نباید گذشت که با توجه به نقدینگی بالای شرکت، توانایی مانور بیشتری وجود دارد و انتظار می‌رفت با جهش قیمت سهام در مدت اخیر بیش از این ارقام سودسازی صورت گیرد؛ به علاوه، برخی از فروش‌های انجام شده به مبلغی کمتر از بهای تمام شده بوده و زیان به همراه داشته که نشان می‌دهد خریدهای انجام شده در قیمت‌های بسیار بالا بوده که حتی در اوج‌گیری اخیر بورس، باز هم به نقطه سربه‌سر نرسیده است.

شایان ذکر است که مدبران اقتصاد از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حدود 27میلیارد تومان درآمد حاصل از سود سهام مجامع برگزار شده کسب کرد. 

این در حالی است که در دوره 12ماهه سال 96 نزدیک به 39 میلیارد تومان سود سهام به ثبت رسانده بود؛ به عبارتی، در 6 ماهه نخست سال جاری به میزان 70 درصد 12ماهه سال گذشته، سود سهام شناسایی کرده است.

شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در سال 96 با رشد 129 درصدی نسبت به سال 95، برای هر سهم 138 ريال سود محقق کرده بود با توجه به قیمت تمام شده برخی سهام‌ها در سبد این شرکت نمی‌توان به صورت قاطع در خصوص رشد سودآوری اظهارنظر کرد و باید منتظر ماند و دید وضعیت بورس همچنان مسیر صعود را در پیش می‌گیرد یا وارد فاز اصلاحی سنگین می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
مثلی است که روزی بهلول دیگهای همسایه هایشان را برای پختن غذا جمع کرد. چند روز بعد همسایه هاکه دنبال دیگشان آمدند که از بهلول بگیرند بهلول داخل هر دیگ یک دیگچه دیگر گذاشت به صاحب دیگها داد. وقتی پرسیدند این دیگچه برای چه است بهلول گفت دیگهایتان زاییده است.همه خوشحال رفتند یک روز دیگر بهلول مجددا دیگهای همسایه را جمع کرد همه اهل روستا به امید اینکه دیگهایشان بچه دار شود مشتاقانه دیگهایشان را به بهلول دادند .ولی چند روزی گذشت دیدند بهلول دیگهارا نمیدهد امدند سراغ دیگها بهلول گفت دیگهایتان میخواستند به زایند همه انها مردند گفتند مرد حسابی مگر دیگ می زاید بهلول گفت وقتی انموقع دیگهتان زاییده بود خوشحال بودید حالا ناراحتتید. حالا قضیه بورس هم مانند این مثل شده است دولت میخواست از این طریق نقدینگی مردم را جمع کند. که جمع کرد که بقیه قضیه هم روشن است . در صورتی که دولت باید هم از نقدینگی مردم وهم اقتصاد شرکتهای بورسی حمایت کند تا مردم مشتاقانه در اقتصاد کشور سرمایه گذاری کنند واقتصاد شکوفا گردد که بایستی قیمت سهام شرکتهای ایرانی بالاتر از این قیمتها باشد نه اینکه ارزش سهام اکثر شرکتها به قیمت از دو سنت پایین باشد ولی متاسفانه ......
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
تا زمانی که بانک مرکزی(( آقای همتی عزیز)) از بورس حمایت می کنند تا دو سال دیگر هم بورس روند صعودی خواهد داشت.