بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

افزایش توهمی یا روانی سهم‌ها/ سهامداران مبنای دلار سهم‌ها را در نظر بگیرند

تضعیف ارزش ريال با شیب بسیار زیاد، موجب شده تا بسیاری از شرکت‌ها از ارزش واقعی خود دور بیافتند. به همین جهت، شاهد هجوم نقدینگی بالا به بازار ارزان سهام بودیم که نتیجه آن ثبت رکوردشکنی‌ها هر روزه بود اما با کاهش نرخ دلار طی چند روز اخیر، با همان شدتی که شاخص کل روزها را بر فراز قله‌ها سپری می‌کرد، اینبار بر نوار تنزل گام برداشت.
کد خبر : ۱۸۰۷۹۲
فرشید اردبیلیون جهانی مدیر عامل کارگزاری جهان سهم در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره رشد فزاینده بازار و نزول ناگهانی آن، گفت: از جنبه جهش‌دار بودن بازار سهام در سال‌های ۱۳۹۰تا ۱۳۹۲تجربه‌ای مشابه را پشت سر گذاشته‌ایم و این به‌نوعی تکرار تاریخ است. 

وی ادامه داد: صادرات و قیمت‌گذاری شرکت‌های بورسی که در بورس کالا و انرژی فعالیت می‌کنند بر اساس دلار نیمایی انجام می‌شود؛ به این معنی که عمده صادرات ایران ازجمله نفت و مشتقات آن، مربوط به پتروشیمی‌ها است که شرکت‌های سنگ آهنی و فلزاتی را همراه می‌کند؛ اغلب مواردی که ذکر شد بخش اصلی بورس کشور را تشکیل می‌دهد، درواقع اگر این صنایع نباشند ارز صادراتی به سامانه نیما باز نخواهد گشت و تقاضا نیز برای واردات در سامانه نیما کانالیزه می‌شود.

کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: به‌عنوان‌مثال در بورس انرژی یک شرکت پالایشگاهی ارز حاصل از صادرات و فروش نفت یا گازوئیل را با دلار نیمایی به ریال مبدل می‌کند و بسیاری از افراد تفاوت این قضیه را متوجه نیستند که نوسانات دلار در بازار آزاد ربطی به دلار نیمایی ندارد و با پایین آمدن نرخ دلار، اقدام به فروش سهام خود می‌کنند؛ درواقع، ناآگاهی سهامداران در عدم تفکیک دلار بازار آزاد با دلار نیمایی سبب ایجاد کاهش صفوف فروش و موج منفی می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های پالایشگاهی قبل از ایجاد سامانه نیما، فروش‌های بورس انرژی و کالاها را برحسب نیما تسعیر ارز کرده و در پی آن سود شناسایی می‌شده و بر مبنای همین تفاوت نیز دولت ۵ درصد تخفیف برایشان قائل می‌شد. 

اردبیلیون جهانی افزود: با ورود سامانه نیما هم بنا شد خوراک و محصولات با دلار نیمایی انجام شود و همچنان شامل ۵ درصد تخفیف دولتی نیز باشند؛ یعنی سود این شرکت‌ها تنها از محل تخفیف و نه از محل سود عملکرد تقریبا به دو برابر افزایش یافته است؛ همین تفاوت و جهش قیمت ارز، هم به لحاظ سودآوری و هم به جهت انرژی جایگزینی، سبب رشد شاخص‌های بورس شده است.

فرشید اردبیلیون جهانی گفت: فرض کنید شرکتی ۲ میلیارد دلار قیمت جایگزینی داشته؛ در زمانی که نرخ دلار حدود ۴۰۰۰ تومان بود، اما در حال حاضر دلار نیمایی حدود 7500 تومان قیمت‌گذاری شده و با دلار آزاد تفاوت بسیار فاحشی دارد؛ بنابراین ارزش جایگزینی نیز بیش از دو برابر شده یعنی عواملی که باعث افزایش قیمت سهم‌ها شده‌اند ، عواملی واقعی هستند نه توهمی یا ناشی از جو روانی. 

وی تصریح کرد: همان‌طور که دارایی‌ها افزایش‌یافته، بدهی‌ها برحسب نرخ دلار، به یک‌سوم تقلیل یافته‌، بنابراین در اثر عوامل واقعی است و نه حباب یا توهم و چون این فراز و فرودها بر اساس عوامل واقعی هستند، کاهش آن چندان توجیه درستی ندارد و انتظار می‌رود مجددا به سمت بالا حرکت کند.

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم آینده بازار سهام را چنین برآورد کرد: بورس تا ۶ ماه آینده تغییر و تحولات و اتفاقات بسیار مهمی از جمله تحریم نفت را به خود خواهد دید. به همین جهت، وزارت نفت اعلام کرد که نفت را در مقیاس و واحدهای کوچک به بورس انرژی وارد خواهد کرد و به بخش خصوصی واگذار و به فروش می‌رساند. این موضوع تحول مثبتی است که به رشد بورس کمک خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود پس از نفت، مشتقات نفتی مانند گازوئیل، بنزین، نفت سفید، مازوت و غیره نیز در بورس انرژی قیمت گذاری شوند. بنابراین تحولات اساسی را پیش رو داریم و در حال رشد و پیشرفت و در مسیر تکامل هستیم.

جهانی به سهامداران توصیه کرد: دلار بازار آزاد از دلار نیمایی که عملکرد شرکت‌های بورسی بر اساس آن است منفک و تمیز دهند. شرکت‌هایی را انتخاب کنند که ارزش جایگزینی آنها نسبت به قیمت ها بالاتر باشد؛ در حال حاضر صنایعی همچون که فولاد، معدن، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب ارزیابی می‌شود. 

در پایان باید گفت که جای نگرانی نیست و به آینده خوش‌بین هستم و امیدوارم به سمت تکامل گام برداریم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابعاد تخلف احتمالی در ناحیه سروان استان سیستان بلوچستان بررسی می‌شود

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

اصلاح بازار در گرو از بین رفتن جو بی‌اعتمادی

ارسال نظر