بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
کمبود سرمایه در گردش همواره جزو مشکلات و دغدغه‎های اصلی شرکت‏‎ها به شمار می‎رود که در سال‎های اخیر با وخیم شدن اوضاع اقتصادی مملکت، این کمبود بیش از پیش احساس می‎شود؛ حال سوال آن است که در این شرایط شرکت، چه راهی برای جبران نقدینگی انتخاب کرده است.
کد خبر : ۱۸۰۸۰۲


بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال به دنبال تولید و فروش محصولات با حاشیه سود بالاتر و همچنین افزایش حجم و مبلغ فروش است. 

در این راستا، شناسایی بازارهای مالی جدید و صادرات محصولات و فروش دام به کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

در این میان، نیم نگاهی به دارایی‌های شرکت انداخته می‌شود؛ جایی که دارایی‎های غیرجاری به برکت دارایی‎های ثابت، عرض اندام می‎کند و با وجود حدود 600 میلیارد ريال بدهی جاری، دارایی‎های جاری سهم اندکی دارند. این موضوع عاملی برای افزایش ریسک عدم ایفای تعهدات و کاهش سرمایه در گردش شده است.

کاهش خوراک سرمایه در این دامپروری

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار دارایی‌ها، موجودی نقد سهم 3درصدی از کل دارایی‎های «زمگسا» را شامل می‎شود که چندان چشمگیر نیست.

دریافتنی‎های تجاری و غیرتجاری نزدیک به میانگین گروه که شامل 4 شرکت است، قرار دارد و حجم بالایی دربر‎نمی‎گیرد. دریافتنی‎های تجاری در دوره‎های اخیر افزایش به خود دیده که نشان از کاهش دوره وصول مطالبات دارد.

کاهش خوراک سرمایه در این دامپروری

به گزارش آبسیم، این موارد کسری سرمایه در گردش را به همراه داشته و کسری سرمایه در گردش نیز به نوبه خود سبب افزایش مانده تسهیلات مالی شده است. 

«زمگسا» در نظر دارد از طریق صادرات دام به کشورهای همسایه و با بالابردن بازدهی دامپروری و کشاورزی، کسری سرمایه در گردش را جبران نماید.

کاهش خوراک سرمایه در این دامپروری

در ضمن، بابت زمین‌های واگذار شده سهامدار عمده، مبلغ 362 میلیارد ريال در حساب بدهی جاری نشسته که شرکت قصد دارد جهت کاهش بدهی مذکور، مسیر افزایش سرمایه را طی کند.

با توجه به نوع فعالیت شرکت‎های دامپروری، زمین نقش پررنگی در ترازنامه این شرکت‎ها دارد. البته شرکت کشاورزی و دامپروری «مگسال» به تازگی ماشین آلات و تجهیزات جدید را به خط تولید خود اضافه کرده که به زودی راه‎اندازی خواهد شد.

«زمگسا» در جهت افزایش میزان تولید، پروژه بز شیری را با سرمایه 211 میلیارد ريالی به جریان انداخته که برآورد شده بود، در آخرین روزهای شهریور ماه به اتمام برسد. بنابراین انتظار می‎رود با راه‎اندازی این طرح و در نتیجه افزایش ظرفیت تولید، رشد میزان فروش را ببینیم و از آن جایی که در مدت اخیر نرخ‎های فروش شیر خام رشد قابل توجهی داشته، بزرگ شدن عدد سود در گزارشات آتی چندان دور از ذهن نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر