بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بورس جای ریزش ندارد / عدم تکرار وقایع سال۹۲، در گرو احتیاط سیاست‌گذاران

به نظر می‌رسد گروه های بانکی، پتروشیمی و معدنی کماکان مستعد رشد هستند.
کد خبر : ۱۸۰۸۰۷
به گزارش بورس‌نیوز، ماه‌ها است جو هیجانی شدیدی بر بازارهای مختلف حاکم شده و شاهد چنان جهش قیمتی در بازار ارز و به دنبال آن سایر بازارهای اقتصادی بوده‌ایم که شاید چند ماه قبل در باور کمتر کسی می‌گنجید. البته فقط روند صعودی بازار تحت تأثیر هیجان و ناگهانی اتفاق نیفتاده و سقوط یک‌شبه نرخ ارز هم بسیاری از فعالان اقتصادی را غافلگیر کرده است.

با این شرایط، پیش‌بینی وضعیت آینده بسیار دشوار شده و بازار سرمایه هم تحت تأثیر جو هیجانی، در دو روز معاملاتی پایان هفته، سقوط ۱۰ هزار واحدی را به معرض نمایش گذاشت.

مهدی میر شاه محمد مدیرعامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه بیان کرد: امیدواریم روند کاهش نرخ ارز تداوم داشته باشد؛ ولی حتی اگر نرخ دلار در محدوده 10 هزار تومان تثبیت شود که البته کمی دور از انتظار است، بازهم بازار سرمایه جای ریزش نخواهد داشت ضمن آنکه اگر ارزش دلاری بازارسرمایه را در نظر بگیریم طی سال‌های گذشته، ارزش دلاری این بازار حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده و در حال حاضر با این ارزش فاصله بسیار دارد.

وی افزود: شرکت‌های صادرات محور، در صورت ثبات نرخ ارز با رشد قابل‌توجه سودآوری نسبت به سال قبل همراه هستند و جایی برای نگرانی بابت ریزش بازار سرمایه نیست.

کارشناس بازارسرمایه در رابطه با احتمال خروج بخشی از سرمایه از بازار اظهارکرد: پولی که وارد بازارسرمایه شده نسبت به حجم کل نقدینگی کشور، چندان رقم قابل‌ملاحظه‌ای نبوده که نگرانی خروج سرمایه از بازار و تبعات آن چالش آفرین باشد؛ از سوی دیگر، بیش از آن‌که جریان سرمایه‌های سرگردان موجب تلاطم بازار شود، تصمیمات لحظه‌ای و ناگهانی به بازار سرمایه آسیب می‌رساند کمااینکه ریزش بازار سرمایه در سال ۱۳۹۲ نیز بیشتر تحت تأثیر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ بهره مالکانه معادن بود. 

وی اضافه کرد: اگر سیاست‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های خود جوانب احتیاط را در نظر بگیرند و از تصمیمات خلق‌الساعه بپرهیزند، اتفاقات سال ۹۲ تکرار نخواهد شد.

این فعال بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سرمایه گفت: گرچه در موج صعودی بازار تقریباً اکثر گروه‌ها و سهم‌ها به دلیل افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها از رشد بازار بهره بردند؛ ولی اگر روند بازار تغییر کند، همه سهم‌ها افت نکرده و مسیر سهم‌های بنیادی از سایر سهم‌ها جدا خواهد شد. سهم‌هایی که سود ساز هستند و از نسبت P بر E پایینی برخوردارند، ریسک کمتری دارند. به نظر می‌رسد گروه‌های بانکی، پتروشیمی و معدنی کماکان مستعد رشد هستند.

وی تصریح کرد: نفس ایجاد و تعدد شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فراهم کردن امکان حضور تمامی اقشار جامعه در بازار سرمایه بوده و هر سرمایه‌گذار نیز با استراتژی خاص خود سرمایه‌گذاری می‌کند؛ ولی تازه‌واردان بازار که شناخت کمتری از روندهای بازار دارند، بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنند و شخصاً اقدام به خرید سهمی نکنند. این روزها جای خالی آموزش و فرهنگ‌سازی درزمینهٔ بازار سرمایه بیش‌ازپیش احساس شده و امیدواریم به این مهم، بیشتر پرداخته شود.

میر شاه محمد در خاتمه ضمن تأکید بر مزایای پیوستن به کنوانسیون FATF عنوان کرد: از موافقان FATF هستم، یکی از الزامات فعالیت در بازارهای مالی جهانی پذیرش مقررات حاکم بر این بازارها بوده و با پیوستن به کنوانسیون FATF شرایط دادوستد در بازارهای مالی جهانی تسهیل شده و عدم پذیرش آن تبعات سنگینی خواهد داشت. پذیرش این مقررات ، روی کل ساختار اقتصادی و سیاسی کشور تأثیر دارد و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
از برجام خیلی خیر دیدیم از fatf ;i که کوچک نوشتم زیاد بزرگش نکنید خیلی خیلی خیر خواهیم دید