بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
فعال صنعت بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ستاره اقبال بازدهی سود سهام در جیب بانکی‌ها/ «وقوام» افزایش سرمایه ندارد

زمان زیادی از اجرای افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی «وقوام» نگذشته و فعلا امکان افزایش سرمایه ندارد.
کد خبر : ۱۸۰۸۳۷
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها ستاره اقبال گروه بانکی خوش می‌درخشد و شاهد حجم قابل‌توجه معاملات و افزایش قیمت سهم‌های این گروه بوده‌ایم.

بازدهی خیره‌کننده تقریباً ۱۲۰درصدی سهم بانک دی، رشد قیمت حدوداً ۱۰۰درصدی سهم بانک تجارت و افزایش قیمت ۷۰درصدی «وبملت» و غیره در عرض تنها یک ماه، اتفاق خوشایندی بوده که تا مدت‌ها از خاطر سهامداران پاک نخواهد شد.

گروه بانکی علاوه بر احتمال پیوستن به کنوانسیون FATF، با شایعات مثبتی همچون افزایش سرمایه بانک‌ها همراه است.

غلامحسین تقی نتاج کارشناس صنعت بانکداری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر پذیرش FATF بر عملکرد بانک‌ها بیان کرد: پیوستن به این کنوانسیون، محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد که ممکن است مطلوب اقتصاد نباشد، اما بسیاری از کشورهای دنیا این مقررات را پذیرفته‌اند و با توجه به اینکه فعالان اقتصادی در فضای بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند و نیازمند مراودات بانکی هستند، حتی اگر پذیرش این مقررات و اجرای برخی بندهای آن به مذاق ما خوش نیاید؛ ولی ناگزیر به پذیرش آن خواهیم بود.

وی افزود: مجلس و برخی مراجع نظارتی و نهادهای ذی‌ربط مشغول بررسی این موضوع هستند و پس از جمع‌بندی و تصمیم‌گیری در این خصوص، آنچه پذیرفته شود، اجرایی خواهد شد و تمامی اشخاص ملزم به پذیرش آن خواهند بود؛ بدون شک FATF مانند هر قانون دیگری در سطح بین‌الملل، نقاط مثبت و منفی داشته و باید پذیرفت که اگر قرار است در سطح بین‌المللی حضور و فعالیت داشته باشیم، باید مقرراتی که توسط اکثریت پذیرفته‌شده، نیز توسط کشور پذیرفته شود.

نتاج ادامه داد: باید آثار پذیرش FATF به‌درستی برای مردم تعریف و تبیین شود. نباید تصور کرد با پذیرش مقررات FATF تمامی مشکلات سیستم بانکی در عرصه بانکداری بین‌الملل برطرف خواهد شد؛ این ذهنیت نادرست بوده و FATF فقط قاعده و قانونی است که اکثر کشورها پذیرفته‌اند و جزو الزامات بانکداری است. به‌هرحال با پذیرش FATF بستر جدیدی برای فعالیت‌های بانکی فراهم خواهد شد و ظرفیت‌های جدید آثار مثبتی هم بر سودآوری بانک‌ها بر جای خواهد گذاشت؛ مخالفت‌هایی که صورت می‌گیرد به دلیل نگرانی از محدودیت‌هایی است که می‌تواند برای کشور ایجاد شود و کلیت این موضوع به نفع گروه بانکی است.

این فعال صنعت بانکی در رابطه با تأثیر افزایش سرمایه بر ساختار ترازنامه بانک‌ها و کاهش مشکلات فعلی بانک‌ها اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران آثار مثبتی در بهبود ساختار سرمایه بانک‌ها به‌جای خواهد گذاشت؛ اما افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در رفع تنگناهای بانک‌ها چندان مؤثر نمی‌دانم؛ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شکل ترازنامه بانک‌ها را اصلاح می‌کند و اثری بر محتوای عملکرد بانک‌ها نخواهد داشت.

مدیرعامل بانک قوامین در خاتمه در پاسخ به این سؤال که "آیا بانک قوامین برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد؟" گفت: هنوز زمان زیادی از اجرای افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی «وقوام» نگذشته و فعلاً امکان افزایش سرمایه نداریم؛ اما با در نظر گرفتن برنامه تجدید ساختار سازمانی که در بانک‌ها قرار است رخ دهد، باید ابتدا این موضوع به سرانجام برسد و پس‌ازآن به افزایش سرمایه فکر کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر