بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
ریزش شاخص کل بورس در روز و هفته گذشته بیشتر ناشی از مسائل سیاسی است.
کد خبر : ۱۸۰۸۸۳

به گزارش بورس نیوز، سید حسین سلیمی نائب رئیس کمیسیون پول و بازارسرمایه اتاق تهران تاکید کرد: تغییرات ساختاری به ساماندهی بازار ارز در کشور انجامیده است و خوشبختانه در این بخش شاهد بروز ثبات نسبی هستیم که البته ممکن است در آستانه تحریم‌ها اندکی تغییر کند. بانک مرکزی روش‌های جدیدی برای ساماندهی بازار ارز در پیش گرفت و به نظر می‌رسد این روش‌ها توانسته در این زمینه موثر عمل کند. 

وی ادامه داد: از جمله سیاست‌های بانک مرکزی خرید ارز از سوی صرافی‌ها و بانک‌ها و موافقت با نقل و انتقال ارز بود که توانست قیمت را به سراشیبی براند و آن را در محدوده 10 تا 11 هزار تومان برای هر دلار سوق دهد. ادامه این مسیر می‌تواند دلار را در محدوده 4 تا 10 هزار تومان نگه دارد. اثرگذاری این کاهش قیمت خود را در دیگر بخش‌ها نشان خواهد داد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: بانک مرکزی در تلاش است تا به عطش بازار پاسخ دهد و به نظر می‌رسد اختلاف بازار با سامانه نیما به 5 درصد برسد نه اینکه با 10 هزار تومان افزایش قیمت دلار به 20 هزار تومان برسد و البته تنها نرخ بالایی اعلام شود و معامله‌ای هم انجام نشود.

وی اضافه کرد: رشد بازار سرمایه تام وتمام به دلیل رشد نرخ ارز در بازار آزاد نبوده که اکنون ریزش شاخص کل را به افت قیمت ارز نسبت دهیم. جهش شاخص کل بازار سرمایه بر مبنای نرخ دلار نبوده است. سود شرکت‌های صادراتی با تغییر نرخ دلار در بازار آزاد کاهش پیدا نمی‌کند چراکه سود این شرکت‌ها مثل پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها با توجه به نرخ ارز سامانه همچنان مطلوب ارزیابی می‌شود.

سلیمی با اشاره به ریزش بازار طی روز گذشته، اظهارکرد: ریزش شاخص کل بورس در روز و هفته گذشته بیشتر ناشی از مسائل سیاسی است. با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی باید گفت که رشد شاخص کل بورس در ماه‌های آینده ادامه می‌یابد و نرخ دلار هم تعدیل می‌شود. پتروشیمی‌ها و صادرکنندگان فولاد اکنون دلار حاصل از صادرات را با نرخ مناسبی در سامانه به فروش می‌رسانند و این نشان می‌دهد که بورس هنوز جای رشد دارد. 

وی گفت: نکته مهم‌تر اینکه باید برای تحلیل وضعیت آینده منتظر 13آبان بود و پس از آن درباره رشد پایدار بازارها و چگونگی آن اظهار نظر کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر