بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
اویل پرایس گزارش داد: عمان که به خاطر دیپلماسی بی طرفانه خود به عنوان «سوئیس خاورمیانه» شناخته می‌شود به روابط خود با ایران حتی در دوران تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۱۸۰۹۳۹
به گزارش بورس نیوز، سالهاست عمان را با نام مستعار «سوئیس خاورمیانه» می‌شناسند، به خاطر دیپلماسی مبتنی بر صلح این کشور و گرایش آن به بی طرفی و نقش میانجی گری آن در منطقه. عمان توانسته علیرغم قرار داشتن در یک منطقه جغرافیایی حساس و پرتنش ، دهه ها دور از جدال و دردسر باقی بماند. حتی بارها نقش میانجی را برای همسایگان خود بازی کرده است.

مسقط همچنین سالهاست روابط خوبی هم با ایران و هم با آمریکا دارد. ولی حالا برای اولین بار پس از سالها به خاطر افزایش فشار بر ایران از طرف آمریکا و همچنین عربستان سعودی و امارات ، سیاست بی طرفانه عمان تحت فشار قرار گرفته است.

بحث احداث یک خط لوله گاز طبیعی بین ایران و عمان وجود دارد. پس از دهه ها بحث و گفتگو سال گذشته خط لوله ایران-عمان مجوز کار گرفت و یک کمیته مشترک در ماه جولای برای نهایی کردن قرارداد تشکیل شد. طبق گفته شرکت ملی گاز ایران هزینه این پروژه عظیم مهندسی و انرژی 1.2 میلیارد دلار است و روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز را از بندر جنوب کوه مبارک به بندر سوهار عمان هدایت می کند.

این گاز طبیعی پس از رسیدن به عمان برای صادرات، مایع می شود یا به ذخایر عمان اضافه می‌شود. عمان سعی دارد دورنمای اقتصادی خود را متنوع کند و این خط لوله مشترک با ایران بخشی از طرح اقتصادی آن است.

تحریمهای آمریکا علیه بخش نفت ایران تمام این طرح ها را به چالش انداخته است. دولت ترامپ اعلام کرده تحریم‌های خود را علیه نفت ، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران اعمال خواهد کرد و این تحریم‌ها شامل معامله با شرکت نفت ایران هم می‌شود.

حالا عمان مانند خیلی کشورهای دیگر بر سر دوراهی قرار گرفته و نمی‌خواهد بین دو قدرت اقتصادی و سیاسی آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند. اگر دولت ترامپ ماه آینده تحریم ها علیه ایران را اجرایی کند ، قرارداد خط لوله گاز طبیعی ایران-عمان با مشکل مواجه می‌شود. تنگه هرمز، مکان حساس خط لوله گاز، همیشه منطقه درگیری بین ایران و آمریکا بوده است.

علیرغم حساس بودن تنگه هرمز و تهدیدهای اقتصادی ، عمان اعلام کرده که قصد دارد پروژه مشترک خط لوله گاز با ایران را ادامه دهد ولی مطمئناً موانع زیادی بر سر راهش خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با هدف تولید پایدار سوخت زمستانی انجام شد؛

پایش منطقه عملیاتی پارسیان

از سوی مدیرعامل شرکت ملی گاز

انتصاب قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی گاز

ارسال نظر