بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
نماینده مردم بندرانزلی گفت: به دلیل اینکه ضعف زیرساخت در مناطق آزاد کاملا مشهود است، سرمایه‌گذاران رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهند.
کد خبر : ۱۸۰۹۴۵

به گزارش بورس نیوز حسن خسته‌بند گفت:مناطق آزاد می توانند امکانات خوبی برای صادرات ایجاد کنند اما علیرغم وجود این امکان از آن به خوبی استفاده نشده و در واقع ما در این زمینه موفق نبوده‌ایم. این موضوع در مورد منطقه آزاد انزلی هم صدق می کند که علیرغم اینکه ما با کشور روسیه همسایه هستیم اما به دلیل عدم امکاناتی که در منطقه وجود دارد از جمله نداشتن کشتی‌های سردخانه‌دار و یا کانتینری امکان صادرات به خوبی محقق نمی‌شود.

نماینده مردم بندرانزلی، با اشاره به اهمیت تجارت چمدانی و صادرات به کشور همسایه به این طریق، تصریح کرد: همان طور که در بخش گردشگری به دلیل امکاناتی که منطقه آزاد انزلی فراهم کرده موفقیت‌هایی در این زمینه حاصل شده؛ اگر کشتیرانی خزر هم به سمت تقویت صادرات چمدانی پیش می‌رفت، می‌توانستیم اثر مهمی در توسعه تجارت منطقه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای ایجاد مناطق آزاد در همه جای دنیا باید پیش از هر چیز زیرساخت‌های لازم و مورد نیاز تامین شود، افزود: این کار در تمام دنیا به همین صورت اتفاق می افتد اما در ایران به صورت برعکس رخ داده به این صورت که مناطق آزاد در کشور ما خودشان وظیفه تامین زیرساخت‌ها را به عهده دارند که با این روش خود به خود سرعت کم می شود و تمرکز مناطق بر صادرات کاهش پیدا می کند چراکه مدیران مناطق به دنبال راهی هستند که هزینه‌هایشان را از طریق واردات تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه چون ضعف زیرساخت در مناطق آزاد کاملا مشهود است، سرمایه‌گذاران رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهند، اضافه کرد: وقتی یک دهه از عمر یک منطقه آزاد می گذرد، مدیر آن منطقه باید زمینه را طوری فراهم کند که کسانی که کالا وارد منطقه آزاد می کنند، مجبور شوند خود در داخل مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند و بدین ترتیب سهمی در تولید و ایجاد اشتغال داشته باشند و تنها واردکننده صرف نباشند.

نماینده مردم بندرانزلی در خانه ملت، در پایان از کمبود تجربه مدیران مناطق آزاد هم انتقاد کرد و افزود: بسیاری از مدیران در مناطق آزاد پیش از این، تجربه و سابقه مدیریت در مناطق آزاد را نداشته اند و به همین دلیل هم اشراف و توانمندی لازم را برای جهت‌دهی به فعالیت‌های مناطق آزاد ندارند که این مساله هم یکی از آسیب‌های موجود در کار مناطق آزاد تجاری است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر