بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: روستائیان تولیدکنندگان عظیم کشور هستند و جزو مصادیقی هستند که پیامبر اکرم بر کف دستشان بوسه زد که دلیل آن نقش عشایر و روستائیان در تولید و سازندگی است.
کد خبر : ۱۸۰۹۶۳

به گزارش بورس نیوز، سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز روز 15 مهر به نام روستا و عشایر نامگذاری شده و این در حالی است که این اقدام بسیار دیر اتفاق افتاده است. همه اقشار صنفی ما از کارگر تا بسیجی روزی را به نام خودشان داشتند.

وی افزود: روستائیان تولیدکنندگان عظیم کشور هستند و جزو مصادیقی هستند که پیامبر اکرم بر کف دستشان بوسه زد که دلیل آن نقش عشایر و روستائیان در تولید و سازندگی است.

رضوی در ادامه تصریح کرد: عشایر و روستائیان در تولید و سازندگی کشور نقش اساسی دارند و در تامین، امنیت و سلامت مواد غذایی و در تولید فرهنگ و آداب و سنن پیشتاز هستند.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در رابطه با اجحافی که در حق روستائیان شده خاطرنشان کرد: از مصادیق مظلومیت عشایر این است که عده‌ای فکر می‌کنند این افراد تنها در مسائل کشاورزی و دامی فعالیت دارند در حالی که روستاها تولیدکننده فرهنگ، آداب وسنن، هنر و صنایع دستی هستند. بزرگترین صنعت دستی کشور که رتبه اول صادرات غیر نفتی را دارد فرش است که توسط زنان و مردان روستا و عشایر بافته می‌شود.

وی افزود: کشورهای ایران، چین و هند بزرگترین صادرکنندگان صنایع دستی در دنیا هستند و در ایران بیشترین صنایع دستی در روستاها تولید می‌شود و ما باید بتوانیم این نگاه را در کشور اصلاح کنیم. روستائیان در صنایع تبدیلی مانند تولید انواع مربا، رب و سایر فرآورده‌ها پیشتاز هستند. باید تعریف روستا را اینگونه گفت که یک واحد تولیدی، مسکونی، هنری و فرهنگی است که دارای تولیدات متنوع بوده وقابلیت تولید محصولات صنایع مختلف را دارد.

رضوی با اشاره به پنجمین دوره همایش عشایر و روستا عنوان کرد: این پنجمین همایشی است که ما برگزار می‌کنیم. اولین همایش در سال 93 در سالن اجلاس سران با سخنرانی رئیس جمهور انجام شده. اشتغال روستائیان توان‌افزایی آنها از مهم‌ترین مسائلی است که ما در بحث روستا و عشایر به آن توجه داشته ایم. روز برگزاری همایش سه‌شنبه 17 مهرماه در مجموعه تلاش وزارت کار خواهد بود و قصد داریم در این همایش مصادیق مختلف زندگی روستایی را به جامعه معرفی کنیم و تولیدات را به صورت نمونه در نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

وی افزود: از 31 استان کشور از هر استان کسانی که کار تولید کرده‌اند و کارشان به اشتغال پایدار رسیده است 2 الی 3 نفر دعوت شدند و یک نفر هم از استارتاپ‌ها در این برنامه حضور خواهد داشت.

رضوی در رابطه با اشتغال‌زایی‌های انجام شده گفت: به عنوان نمونه در سیستان و بلوچستان و در خاش واحد تولید جوجه ایجاد شده که حدود 8 میلیارد تومان وام بدون کارمزد به کارآفرین آن دادیم تا تولید کند که به افغانستان صادرات جوجه داشته است. در قم هم در روستایی تولید قالب کف کفش می‌کنند که کار بزرگی است که تاکنون در کشور وجود نداشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در رابطه با واگذاری تسهیلات به روستائیان تشریح کرد: تسهیلات قانون اشتغال پایدار از دی 96 تاکنون 3293 میلیارد تومان پرداخت داشتیم. حدود 4هزار و 700 میلیارد تومان عقد قرارداد با وام‌گیرندگان داشتیم که 93 هزار و 22 نفر شغل پایدار از این محل ایجاد شده است. از محل اعتبارات بانک سینا از سال 95 تا به امروز نزدیک 920 میلیارد تومان پرداخت شده و حدود 9 هزار نفر شغل ایجاد کرده‌ایم. 1400 نفر هم با بانک سینا عقد قرارداد داشته‌اند.

وی افزود: امیدواریم امسال به عددی که در برنامه ششم توسعه، ماده 27 آمده و ما را موظف کرده سالی 384 هزار شغل در روستاها ایجاد شود برسیم.

رضوی در ادامه تصریح کرد: 750 میلیون دلار از صندوق ملی توسعه دریافت شده و 750 میلیون دلار دیگر هم قرار است با دلار 8هزار تومانی برداشت شود. مجموع هزینه‌های انجام شده تاکنون 12هزار میلیارد تومان است و 6 هزار میلیارد تومان دیگر هم اعتبار اختصاص خواهیم داد.

وی گفت: تمامی استان ها به نسبت درصدی که داشته‌اند خوب پیش رفته‌اند اما از نظر قرارداد منعقد شده تهران رتبه اول را دارد. از نظر اشتغال فارس رتبه اول را دارد و از نظر کیفیت پروژه‌ها استان قم اول است.

رضوی در رابطه با درصد تخصیص اعتبارات تشریح کرد: 45 درصد اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی بوده، 15 درصد مربوط به بخش دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها، 10 درصد صنعت و معدن، 10 درصد صنایع دستی و 10 درصد گردگشری.

وی افزود: جامعه پایدار باید در کشور ایجاد شود که باعث ایجاد جامعه پویا و رشد ثروت ملی خواهد شد. ما برای روستا به دنبال جامعه پایدار هستیم. پس از آن تثبیت جمعیت و در آخر مهاجرت معکوس را در دستور کار قرار می‌دهیم. ما به دنبال ایجاد انگیزه برای افراد مقیم در روستاها هستیم.

رضوی با اشاره به مهاجرت از روستاها و ریشه‌یابی آن اذعان کرد: ریشه مهاجرت روستایی به شهر تبعیض خدمات و بی‌حرمتی‌هایی است که روستائیان شاهد آن هستند. به عنوان مثال برای روستائیان برق بردیم تا چراغ و حداکثر یخچال خانه روشن شود اما برق صنعتی به روستاها نرفت. ما این موضوع را به وزارت نیرو در میان گذاشتیم و باید تقویت فاز برق صنعتی آن انجام شود.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در خصوص نرخ کارمزد بانک‌ها عنوان کرد: نرخ کارمزد وام از محل قانون اشتغال روستایی و عشایری برای روستاهای مرزی و عشایر مرزنشین 4 درصد و سایر مناطق 6 درصد است و برای شهرهای کمتر از 10 هزار نفر 10 درصد در نظر گرفته شده است. سقف سرمایه در گردش یک میلیارد تومان و سقف وام به واحدهای راه‌اندازی شده 15 میلیارد تومان است و دوره مشارکت و تنفس تا سه سال و بازپرداخت 6 سال است.

رضوی با اشاره به میزان وثیقه وام‌ها تاکید کرد: وثیقه وام‌ها سند ملکی یا مسکونی روستایی در خود روستا است. اگر روستایی در روستا واحد صنعتی یا دامداری دارد سند آن پذیرفته می‌شود. سفته تا مبلغ 300 میلیون تومان است. زمانی بانک‌ها می‌توانندبه غیر از اینها را طلب کنند که ارزش ریالی این وثایق یا وثیقه‌ها با وام یکی نباشد.

رضوی در پایان گفت: ما اگر نفت و گاز هم نداشته باشیم آنقدر در کشور ثروت داریم که نمی‌شود تخمین زد. یکی از آنها هنر و آداب و رسومی است که در روستاها اجرا می‌شود. در پنجمین همایش بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید با ما همکاری می‌کنند و بانک سینا مجری طرح است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر