بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
مجري طرح توسعه فازهاي 22-24 پارس جنوبي از پیشرفت طرح توسعه فازهای پارس جنوبی خبر داد.
کد خبر : ۱۸۰۹۹۲
به گزارش بورس نیوز، فرهاد ايزدجو گفت: ضمن اعلام پيشرفت 91 درصدي مجموع بخش‌هاي فراساحلي و پالايشگاهي فاز 22-24 پارس جنوبي از برداشت 1ميليارد فوت مكعبي گاز ترش از موقعيت مخزني اين طرح در پارس جنوبي براي تأمين سوخت زمستاني كشور خبر داد.

وی با تشريح روند توسعه و فعاليت‌هاي اجرايي در بخش‌هاي مختلف فراساحلي و پالايشگاهي 3 فاز انتهايي پارس جنوبي اظهار كرد: اين طرح متعهد به راه‌اندازي نيمي از زنجيره توليد گاز به ميزان روزانه 1ميليارد فوت مكعب تا زمستان سال جاري است و اميد مي‌رود با تلاش شبانه‌روزي تيم كارفرما و پيمانكاران داخلي طرح در موعد مقرر محقق شود.

بارگیری دومين سكوي فاز 22-24 در آبان‌

ايزدجو به انجام عمليات تكميلي نصب سكوي گازي و اصلي 22 در آبهاي خليج فارس اشاره کرد و گفت: عرشه 24A اين طرح كه سكوي اقماري سكوي 22 به شمار مي‌رود اوايل آبان‌ماه جاري بارگيري و براي نصب به موقعيت خود در خليج فارس منتقل مي شود.

وي سازه دريايي 24A را كامل‌ترين سكوي گازي در طول ساخت و راه‌اندازي پلتفرم‌هاي طرح‌هاي پارس جنوبي به لحاظ انجام تست‌هاي تكميلي پيش‌راه‌اندازي و راه‌اندازي برشمرد و خاطرنشان كرد: براي كوتاه شدن زمان عمليات بهره‌برداري اين سكو در دريا، تمامي سيستم‌هايي كه امكان راه‌اندازي آنها در خشكي وجود داشت، راه‌اندازي شده است.

مجري توسعه فاز 22-24 پارس جنوبي با اشاره به پيشرفت 97 درصدي ساخت اين سكو افزود: پيشرفت فعاليت‌هاي پيش‌راه‌اندازي سكوي اقماري 24A به 71 درصد و فعاليت‌هاي راه‌اندازي آن به ٢٥ درصد رسيده و پيش‌بيني مي‌شود از زمان نصب در موقعيت مخزني خود در خليج فارس، عمليات پيش‌راه‌اندازي و راه‌اندازي آن به مدت 45 روز به طول بيانجامد، بنابراين تا زمستان سال جاري، اين سكو نيز در مدار بهره‌برداري قرار خواهد گرفت.

تکمیل بخش فراساحلي فاز 22-24 پارس جنوبي تا پايان بهار 98

اين مقام مسئول در شركت نفت و گاز پارس، روند ساخت ديگر سكوهاي گازي فاز 22-24 را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: بر اساس اولويت‌بندي مشخص شده، سكوي 23 كه در حال حاضر از پيشرفت ساخت 95 درصدي برخوردار است اواخر سال جاري و سكوي 24B ابتداي سال 98 بارگيري و به موقعيت نصب خود منتقل مي‌شوند، بنابراين پيش‌بيني مي‌شود بخش فراساحلي طرح توسعه فاز 22-24 پارس جنوبي تا آخر بهار سال 98 به طور كامل در مدار توليد قرار گيرد.

به گفته وي، پيشرفت ساخت كل سكوهاي 4گانه اين فاز در مجموع به 94 درصد رسيده است.
لوله‌گذاري دو رشته خط 32 اينچ دريايي انتقال گاز از مخزن پارس جنوبي به پالايشگاه ساحلي فاز 22-24 پارس جنوبي از ديگر بخشهاي اين طرح است كه به گفته ايزدجو عمليات نصب نخستين رشته خط لوله دريايي اتصال سكوهاي 22 و 24A به پالايشگاه به طور كامل انجام شده است و دومين رشته خط لوله دريايي اين طرح كه گاز ترش سكوهاي 23 و 24B را به پالايشگاه خشكي منتقل مي‌كند، در حال نصب در بستر دريا است و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان آبان به پايان رسيده و وارد مراحل تكميلي شود.

سومين رديف شيرين‌سازي پالايشگاه فاز 22-24 تا پايان آبان به بهره‌برداري مي‌رسد
مجري طرح توسعه فازهاي 22-24 پارس جنوبي درباره فعاليت‌هاي اجرايي بخش‌هاي مختلف پالايشگاهي اين طرح نيز گفت: در حال حاضر دو رديف شيرين‌سازي پالايشگاه اين طرح با دريافت گاز ترش از خروجي فازهاي 6، 7 و 8 در مدار بهره‌برداري قرار دارد و در آينده نزديك گاز ترش سكوهاي 22 و 24A را دريافت خواهد كرد.

وي همچنين پيش‌بيني كرد رديف سوم و چهارم شيرين‌سازي پالايشگاه فاز 22-24 به ترتيب تا پايان آبان و بهمن‌ماه سال جاري به بهره‌برداري برسد و راه‌اندازي بخش‌هاي تكميلي اين طرح از جمله واحدهاي توليد و ذخيره بوتان و پروپان به بهار سال آينده موكول شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر