بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
بورس باید به‌صورت شفاف شرکت‌های ریسک‌دار و ورشکسته را به جامعه معرفی کند چراکه در تمام جهان سرمایه‌های مردمی که سرگردان هستند توسط بورس جذب و در مسیر تولید به کار گرفته می‌شود اما بورس ایران از این پتانسیل به‌هیچ‌عنوان استفاده نمی‌کند.
کد خبر : ۱۸۱۰۱۶

ناتوانی بورس در جذب سرمایه‌های سرگردان/ «سرمایه» به بُن‌بست جاده خودروسازان خورد

امیرحسین کاکائی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن اعلام این مطلب گفت: متأسفانه بورس در سال‌های اخیر عملکرد مناسبی نداشته و این بدان معنی است که این مجموعه نتوانست خود را با شرایط موجود جامعه منطبق کند، بورس خوب و دانا باید در ابتدای سال ‌جاری که وضع اقتصادی در حالت هشدار قرار گرفت و همه می‌دانند علت اصلی این مشکل نقدینگی بالای در جامعه بود، راهکاری برای جذب این سرمایه‌ها ارائه می‌کرد اما این مُهم رخ نداد.

وی ادامه داد: اگر عملکرد بورس رضایت‌بخش بود می‌توانست سرمایه‌ها را جذب و به سمت فعالیت‌های تولیدی سوق دهد که نتیجه آن کاملاً با شرایط فعلی تفاوت می‌داشت و این تورم فعلی به وجود نمی‌آمد و البته این جذب صحیحی سرمایه‌های مردم، خود محرکی برای رشد و توسعه تولید و صنعت کشور می‌شد.

کاکایی با اشاره به نیاز صنعت خودرو و قطعه سازان به سرمایه‌گذاری‌های جدید گفت: ازیک‌طرف صنعت خودرو احتیاج به سرمایه دارد و از آن‌طرف سرمایه موجود به‌جای کمک به صنعت خودرو و رشد قطعه‌سازی کشور، وارد بازارهای حاشیه‌ای شده و بازار خودرو را متشنج می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما بانک‌ها جذاب‌تر از بورس هستند و این کاملاً با وضعیت کشورهای پیشرفته متفاوت است، جذابیت بورس برای مردم بسیار کمتر از بانک‌ها شده که این مهم دلیل افزایش تورم کشور در سال‌های اخیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر به دلیل ورود پول پتروشیمی‌ها به بورس که نه به دلیل افزایش ارزش‌افزوده و تولید این صنعت که به دلیل تفاوت نرخ دلار بود، مردم و سرمایه‌ها به سمت بورس هجوم آوردند اما در روزهای گذشته که نرخ دلار کمی ثابت ماند، ورق برگشت و شاهد ریزش شاخص‌ها بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: توان بورس باید به سمت تولید واقعی حرکت کند که نتیجه آن می‌شود رشد GDPکشور اما؛ شرایط فعلی بورس کشور شده درآوردن پول از جیب و گذاشتن به جیب دیگر.

وی اصلاح نظام بورسی کشور هم‌زمان با اصلاح سیستم بانکداری را تنها راه نجات بازار سرمایه دانست و افزود: اعتماد مردم باید به بورس جلب شود و تصمیمات لحظه‌ای مانع این مهم خواهد شد. این‌که ملت پول خود را وارد بورس کنند و با کمترین افت شاخص‌ها پول‌های خود را بیرون بکشند باعث ایجاد سرمایه سرگردان در جامعه می‌شود که نتیجه آن تورم بالا و شرایطی است که امروز با آن مواجه هستیم. باید یک نوع ثبات و اعتماد در بورس ایران ایجاد شود.

برخی از شرکت‌ها عدد سازی می‌کنند

این استاد دانشگاه در مورد سودآوری و جذابیت سرمایه‌گذاری در برخی از مجموعه‌های اینترنتی مانند «دی‌جی کالا» و «اسنپ» گفت: این نوع فعالیت‌های اقتصادی ارزش‌آفرین هستند اما یک اتفاقی که در برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی حاضر در بازار رخ‌داده، عددسازی و دادن آمارهای غیرواقعی است که می‌تواند برای بورس کشور مشکل‌ساز باشد.

وی افزود: برخی از کسب‌وکارها درگذشته ارزش‌افزوده بسیاری تولید می‌کردند اما حالا از آن سود خبری نیست اما؛ دوست ندارند این مهم را در جامعه نشر دهند بنابراین؛ دست به ارائه آمارها و اعداد غیرواقعی می‌کنند که می‌تواند بورس را با خطر کاهش اعتماد عمومی مواجه سازد.

کاکایی با اشاره به ورشکستگی شرکت انرون به دلیل تقلب در بازار گفت: در آن زمان بورس آن کشور را جراحی کردند تا مشکلاتی ازاین‌دست دیگر رخ ندهد حالا ما هم نیاز به چنین اصلاحی در بورس ایران داریم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر