بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
در یک شرکت ماشین‌آلاتی در نزدیک شانگهای، پایتخت تجاری چین، مهندسان به امریکا برای قطعاتی که‌ اندازه‌گیری دقیق برای خودروسازان و سایر صنایع انجام می‌دهد، متکی هستند.
کد خبر : ۱۸۱۰۱۸

به گزارش بورس نیوز، در یک شرکت ماشین‌آلاتی در نزدیک شانگهای، پایتخت تجاری چین، مهندسان به امریکا برای قطعاتی که‌ اندازه‌گیری دقیق برای خودروسازان و سایر صنایع انجام می‌دهد، متکی هستند. سی‌ان‌ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، حالا با جنگ تجاری پیش آمده بین امریکا و چین، این شرکت می‌خواهد این قطعات موردنیاز را خودش تولید کند. دلیلش هم تعرفه‌های تجاری که ایالات متحده و چین روی کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند. همین تعرفه‌ها باعث شده که قطعات ساخته شده امریکایی برای چینی‌ها بیش از حد گران تمام شود. این شرکت حدود 100 نفر را استخدام می‌کند تا بتواند به تولید محلی برسد.

دو اقتصاد برتر جهان، تعرفه‌هایی به ارزش صدها میلیارد دلار روی کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند. این اقدامات می‌تواند هزینه‌های سنگینی روی اقتصاد چین که بیشتر به صادرات وابسته است، ایجاد کند. اما این درگیری باعث شده تا شرکت‌های چینی و مقامات دولتی تشویق شوند تغییراتی در سیستم تولید خود انجام دهند تا در نهایت اقتصادی رقابتی تر و جذاب تر برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. به گفته مقامات چینی، بحران باعث ایجاد انگیزه برای توسعه سریع تر در این کشور ایجاد شده است.

*فعالیت دو برابری در تکنولوژی

ماجرای شرکت ZTE چین و تحریم‌های امریکا و محدودیت ارسال قطعات به این شرکت نشان از وابستگی چین به فناوری امریکا داشت. اما این بحران برای چین به این معنی بود که باید خودکفا شود. به این ترتیب حالا تحلیلگران منتظرند که چین تلاش‌های بیشتری در تکنولوژی و نوآوری داخلی داشته باشد.

البته این خودکفایی به راحتی نیست. صنعت تکنولوژی پیشرفته در حال توسعه چین با قطع وابستگی به ایالات متحده در کوتاه‌مدت دچار مشکل خواهد شد.

در حال حاضر چینی‌ها به شدت روی تراشه‌های امریکایی برای ساخت گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های تلفن همراه متکی هستند. حالا هم اقدامات تهاجمی پکن برای ساخت صنایع تولیدی پیچیده تر یکی از نارضایتی‌های اصلی ایالات متحده در جنگ تجاری است. دولت ترامپ، چین را متهم کرده است که تجارت ناعادلانه و سرقت مالکیت معنوی انجام می‌دهد تا اسرار تکنولوژی امریکا را در اختیار بگیرد. البته دولت چین همیشه این اتهامات را رد کرده است.

روابط رو به وخامت امریکا و چین ممکن است پکن را به سمت همکاری در فناوری پیشرفته تر با ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی سوق دهد. مخصوصا که طی ماه‌های گذشته چین اصلاحاتی در حوزه‌هایی مانند حفاظت از حقوق مالکیت معنوی انجام داده و به دنبال توسعه تکنولوژی در خانه است. به گفته کارشناسان جنگ تجاری هم قطعا باعث تسریع شدن این اصلاحات خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر