بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
رییس اتحادیه املاک کشور در گفت‌ و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

مسکن نیازمند الک برای جلوگیری از ورود پول ناسالم/ 85درصد ساختمان تولید داخل است

طبق قانون شرع، خرید ملک برای تمامی اشخاص و شهروندان بلامانع است؛ ولی با پذیرش مقررات FATF باید منشا پول مشخص شود.
کد خبر : ۱۸۱۰۳۴
به گزارش بورس‌نیوز، ازآنجاکه جو روانی و فشار تقاضا موجب رشد افسارگسیخته ارز در بازار آزادشده و به دنبال افزایش نرخ ارز، بازارهای دیگر هم موجی از تورم را پشت سر گذاشته‌اند، با تصویب FATF در مجلس انتظار کاهش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها در بازارهای سکه، مسکن و غیره می‌رود.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر پیوستن به کنوانسیون FATF بر بازار مسکن بیان کرد: بدون شک پیوستن به کنوانسیون FATF و پذیرش مقررات مربوط به مبارزه با پول‌شویی اثر مثبتی بر بازار مسکن بر جای خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: طبق قانون شرع، خرید ملک برای تمامی اشخاص و شهروندان بلامانع است؛ ولی با پذیرش مقررات FATF باید منشأ پول مشخص شود، بنابراین بازار مسکن و سایر بازارها شفاف خواهد شد و احتمالاً دیگر امکان ورود پول ناسالم به بخش مسکن و سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود نخواهد داشت؛ جلسات متعددی با مسئولان وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی برگزارشده و در این مورد صحبت شده است.

قلی‌خسروی در پاسخ به این سؤال که "آیا قیمت مسکن کاهش خواهد یافت" گفت: قیمت مسکن تحت تأثیر روند قیمتی 4 بازار بورس، ارز، طلا و حامل‌های انرژی بوده که اگر نرخ‌ها در این 4 بازار کنترل شود، قیمت مسکن کاهش‌یافته و آن دسته اشخاصی که قیمت املاک خود را با متر دلار سنجیده و قیمت‌های بالایی برای فروش املاک خود در نظر گرفته‌اند، ناچار به بازنگری قیمت املاک خود خواهند شد؛ مخصوصاً اگر مسئولان اقداماتی هم در جهت کاهش نرخ ارز انجام دهند شرایط بهتری خواهیم داشت؛ چراکه تقریباً 85 درصد از مصالح ساختمانی تولید داخل است و افزایش نرخ ارز موجب افزایش نرخ تمامی کالاها ازجمله مصالح ساختمانی خواهد شد.

این فعال بازار مسکن افزود: با عدم افزایش نرخ مصالح ساختمانی، ساخت‌وساز و تولید مسکن هم رونق بگیرد تا توازن و تعادل عرضه و تقاضای مسکن برقرار شود و قیمت هم کاهش یابد.

وی در خاتمه در مورد وضعیت حجم معاملات املاک مسکونی گفت: در حال حاضر تعداد قراردادهای معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به سال قبل افت 13 درصدی و در سطح کشور کل قراردادها افزایش 5 درصدی داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر