بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کارشناس بازارسرمایه گفت: ارز، سکه، مسکن، خودرو و غیره کالای سرمایه‌گذاری نبوده و در تمامی دنیا، بازار‌سرمایه مناسب‌ترین بازار جهت سرمایه‌گذاری مردم و هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری است.
کد خبر : ۱۸۱۰۶۶
به گزارش بورس‌نیوز، نرخ ارز در عرض چند ماه با رشد چشمگیری همراه بوده و دلار از ۴هزار تومان تا حدود ۱۹ هزار تومان پرواز کرد.

چند روزی است که نرخ ارز در بازار آزاد کاهش داشته و برخی این کاهش نرخ را سقوط نرخ ارز" نامیده‌اند. فارغ از اینکه با چه منطقی از نرخ بالای ۱۲ هزارتومانی دلار را به‌عنوان سقوط یادکرده‌اند سؤال اصلی همه سهامداران این است که نرخ دلار چند خواهد بود؟

فرهاد فزونی نماینده بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص نرخ ارز بیان کرد: نرخ ارز تحت تأثیر چند عامل سیاسی و اقتصادی بوده اگرچه رشد حجم نقدینگی موجب افزایش تقاضا و افزایش نرخ ارز می‌شود؛ ولی نمی‌توان پیش‌بینی کرد نرخ ارز در چه محدوده‌ای آرام خواهد گرفت؛ چراکه حجم نقدینگی مرتباً در حال افزایش است.

وی افزود: از سوی دیگر تنش‌های سیاسی هم بر نرخ ارز اثرگذار بوده و با توجه به شرایط سیاسی کنونی کشور، افزایش نرخ ارز ممکن است دوباره تکرار شود، البته اگر ارتباط با بانک‌های اروپایی برقرار شود نیز نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

فزونی در پیش‌بینی نرخ دلار تأکید کرد: به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت نرخ ارز کاهش یابد؛ولی بعید است که نرخ دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان برسد، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی، اتفاقی که موجب کاهش نرخ دلار در قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان شود، رخ نداده و دلار ۷ هزارتومانی که توسط عده‌ای مطرح می‌شود، شعاری بیش نیست .

فزونی در رابطه با تأثیر FATF بر نرخ ارز گفت: پیوستن به FATF می‌تواند بخشی از مشکلات را هم برطرف کند و بهانه‌جویی اروپایی‌ها برای مراودات تجاری را کاهش دهد؛ اما نباید انتظار داشت پیوستن به این کنوانسیون تمامی مشکلات ارزی ما را مرتفع خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ثبات نرخ ارز، اتفاق مثبتی نیست که چشم‌به‌راه آن باشیم؛ بخش عمده مشکلات اقتصادی امروز، ناشی از ثبات چندساله نرخ ارز بودهو آنچه باید امیدوار باشیم محقق شود، ثبات در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها است؛ طبق ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار به‌صراحت آمده دولت در مورد هر تصمیم که اتخاذ می‌کند باید کتباً نظر اتاق بازرگانی را هم در آن خصوص جویا شود؛ اگر این ماده رعایت شود، دیگر شاهد تصمیمات ناگهانی و اجرای فوری بدون مهلت به فعالان بازار برای سازگاری با آن تصمیم، نخواهیم بود؛ درحالی‌که دولت‌های مختلف در چند دهه اخیر توجهی به این مهم ندارند.

وی در ادامه گفت: برای درمان مشکلات اقتصادی نمی‌توان نسخه واحد یا فرمول مشخصی در نظر گرفت. افزایش نرخ ارز بسیاری از صنایع صادرات محور را منتفع کرده و نمی‌توان گفت تمامی بنگاه‌های اقتصادی از افزایش نرخ ارز آسیب می‌بینند.

عضو اتاق بازرگانی مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری را بازار سرمایه معرفی کرد و عنوان کرد: ارز، سکه، مسکن، خودرو و... کالای سرمایه‌گذاری نیستند، فرهنگ خرید ارز و سکه و مسکن و خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای، فرهنگ نادرستی است که باید اصلاح شود.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در همه جای دنیا، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار جهت سرمایه‌گذاری مردم بوده و ما هم باید نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم. مادامی‌که فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در مسئولان نهادینه نشده و نیز زیرساخت‌های لازم فراهم نگردیده، نمی‌توان مردم را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازار کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم نه با این بازار آشنایی کافی دارند و نه در جلب اعتماد مردم موفق عمل کرده‌ایم. باید ساختاری فراهم کرد تا مردم بدون دغدغه، نقدینگی خود را وارد این بازار کنند و متحمل زیانی نشوند. اولین لازمه این امر، پرهیز از تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و نسنجیده که صنایع را دچار مشکل می‌کند، خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر