بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
مدیرعامل گروه سپهر صادرات گفت: رسانه‌ها باید بتوانند در مدل‌های مختلف اصول اولیه حضور در بازار سهام را به مردم بیاموزند، تا بازار سهام به عنوان یکی از مهمترین ارکان جذب نقدینگی وارد چالش جدی نشود.
کد خبر : ۱۸۱۰۸۷

به گزارش بورس نیوز، بهروز خدارحمی، گفت: در چند ماه اخیر دیده شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای دیگر به سمت بورس حرکت کرده‌اند و بازار با رونق طولانی مدت همراه بود. با وجود مزیت‌های مثبتی که ورود نقدینگی و به تبع آن تعمیق بازار ایجاد میکند، همواره در این مسیر ریسک‌گریزی نیز افزایش میابد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در یک دوران پر رونق وارد بازار شده‌اند، این انتظار برای گروه‌های جدید به وجود می‌آید که بازار بلندمدت این روند را حفظ کند و شاهد اصلاح قیمتی نباشیم. به همین دلیل عده‌ای با شروع اصلاح قیمت‌ها، عرضه‌های خود را در بازار تشدید می‌کنند که عمدتا این عرضه‌ها جنبه هیجانی دارند.

مدیرعامل گروه سپهر صادرات در ادامه به رفتار هیجانی دو گروه در بازار سهام اشاره کرد و گفت: عرضه سهام و تقاضای آن در زمانی که فاز هیجان از هر زمانی در بازار پررنگ تر است علاوه بر اینکه میتواند در معاملات بازیگران خرد اثرگذار باشد، بزرگان بازار را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل خطر انحراف از مسیر تعادل بیش از همیشه احساس می‌شود و ریسک اقدام همراه با خطا برای این گروه‌ها افزایش میابد.

وی افزود: در این بین هوشیاری سهامداران حقوقی در بازار، ناجی حذف این رفتار هیجانی محسوب می‌شود. حقوقی‌ها هرکدام به نوبه خود به جمع آوری بسیاری از صفوف عرضه می‌پردازند و با احتیاط در انتخاب سهم‌ها، آرامش خاطر را به بازار برمیگردانند.

خدارحمی در ادامه گفت: ما به عنوان سهامدار حقوقی، باید سهم‌هایی که در زمان رونق خریداری کرده و ارزندگی داشته‌اند، را در زمان افت بازار با انگیزه بیشتری به فروش برسانیم. مطمئنا قصد حقوقی‌ها در بازار سفته‌بازی و نوسان‌گیری نیست، طبیعتا اگر زمانی سهمی ارزنده است و خریداری می‌شود، در زمان نزول نیز به نحو مطلوب به فروش می‌رسد.

وی افزود: در شرایط فعلی اکثر قریب به اتفاق بازیگران حقوقی به این نتیجه رسیده‌اند، که باید از بازار پشتیبانی‌های لازم صورت گیرد. بر همین اساس دیری نمی‌پاید که بار دیگر آرامش به روند معاملات بورس برمی‌گردد و بازار روند پر رونقی پیدا می‌کند.

مدیرعامل گروه سپهر صادرات در بخش دیگری از اظهاراتش به لزوم فرهنگسازی توسط رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: همانطور که پیش تر اشاره شد، ورود سهامداران جدید به بازار بیش از هر دوره دیگری محسوس است. در این زمینه اشاعه فرهنگ سرمایه‌گذار امری ضروری به شمار می‌رود.

وی افزود: رسانه‌ها باید بتوانند در مدل‌های مختلف اصول اولیه حضور در بازار سهام را به مردم بیاموزند، تا بازار سهام به عنوان یکی از مهمترین ارکان جذب نقدینگی وارد چالش جدی نشود.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از اظهاراتش به لزوم توجه به نقاط مثبت بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ارزش معاملات به ارقام بسیار خوبی رسیده، میانگین این مولفه هم اکنون بیش از هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر ریسک‌هایی که تحریم‌های هسته‌ای به اقتصاد کشور وارد می‌کند تا حد زیادی به واسطه تعامل با کشورهای اروپایی کمرنگ شده است.

در این زمینه رسانه‌ها باید این نکات را به مردم یاداوری کنند. زیرا تجمیع تمام مولفه‌های بورسی حاکی از وجود نشانه‌های سودآوری این بازار است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر