بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
بسیاری از فعالان حوزه پایین دست پتروشیمی اعتقاد دارند استعدادهای ویژه این صنعت در ایران می‌تواند موجب ارتقا اقتصادی بسیار قابل توجهی برای کشور باشد اما وجود موانع مختلف چنین امری را با تردید مواجه می‌کند.
کد خبر : ۱۸۱۱۱۲

به گزارشبورس نیوز، مهدی پورقاضی در خصوص این موانع می‌گوید: شرایط به گونه ای است که بنگاه‌های کوچک اروپایی می‌توانند در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند اما برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر تردید‌های فراوانی وجود دارد که این امر را نامحتمل میکند .

وی معتقد است که شرکت‌های کوچک و متوسط هم به نوبه خود برای سرمایه‌گذاری در ایران مشکل دارند اما در شرایطی که خفقان اقتصادی حاکم است و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند توجه نهادهای دولتی را به ظرفیت‌های داخلی و ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاری‌های شراکتی با شرکت‌های خارجی معطوف کنند از سوی دولتی‌ها اقبالی نمی بینند و در این وضعیت سرمایه‌گذاری خارحی در اندازه‌های بزرگتر کاملا غیر ممکن خواهد شد.

پورقاضی پیش از این گفته است:صنعت پتروشیمی ایران باید تمام تلاش خود را به خرج دهد تا با صنایع بین‌المللی همگام شود و تعامل برقرار کند و این ارتباط را به شکلی منسجم، ممتد و منطقی ادامه دهد تا از گردونه جهانی این صنعت کنار گذاشته نشود.

او همچنین بر این عقیده است که سالها عقبماندگی و جدا افتادگی صنایع کشور از تحولات جهانی امر پیوستن به حلقه جهانی صنعتی را ناممکن کرده است و لازم است نهادهای متولی برای این موضوع چارهای درخور بیاندیشند.

پورقاضی می‌گوید:توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی منافع سرشاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد و توسعه این بخش به افزایش منابع ارزی کمک بسزایی خواهد کرد .

این عضو انجمن صنایع همگن پلاستیک با بیان این که صنایع پایین‌دستی پتروشیمی درآمدزایی و همچنین اشتغالزایی فراوانی ایجاد می‌کند، بیان می‌کند که سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با توجه به وجود زیرساخت‌های مطلوب در بخش بالادست منافع سرشاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد و بدون تردید صنایع تکمیلی افزون بر تامین نیاز داخل می‌توانند در زمینه ارز آوری برای کشورمان نیز نقشآفرین باشند.

وی می‌افزاید: امروزه اشتغال یکی از ارکان توسعه و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود و یکی از صنایعی که به افزایش اشتغال در کشور کمک بسزایی می‌کند صنایع وابسته به پتروشیمی است و باید دولت و مجلس حمایت بیشتری از تکمیل زنجیره ارزش و حرکت به سوی کاهش خامفروشی بردارند تا شاهد تولید و صادرات محصولات نهایی باشیم.

این فعال حوزه پلیمر همچنین معتقد است صنایع پاییندست پتروشیمی جزو صنایعی است که توسعه آن نه تنها بخشی از مشکلات اشتغال کشور را برطرف می‌کند، بلکه ارزآوری فراوانی نیز برای ما به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران تصریح می‌کند که در شرایطی که کشور به منابع ارزی نیازمند است، توسعه صنعت پایین دست پتروشیمی به افزایش منابع ارزی کمک بسزایی خواهد کرد و در کل توسعه این صنعت به نفع اقتصاد کشور است.

وی همچنین می‌گوید: در شرایط فعلی وضعیت یکماه آینده فعالان هم مشخص نیست و بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی به دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، کشورهای مانند مالزی، ترکیه و سنگاپور را برای سرمایه‌گذاری مناسب تر از ایران می‌دانند و طبعا این فرصت برای کشور ما از دست می‌رود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر