بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
فعال صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد:

واگذاری پوشش‌های اتکایی به خارج از کشور، مهم‌ترین چالش صنعت بیمه

افزایش قیمت‌ها فقط در رشته شخص ثالث می‌تواند سودآوری بیمه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. باوجودیکه حق بیمه شخص ثالث تغییری نکرد؛ اما قیمت قطعات خودرو متناسب با افزایش قیمت خودرو رشد کرده است.
کد خبر : ۱۸۱۱۵۱

با وجود نگرانی بابت محدودیت صنعت بیمه کشور برای واگذاری ریسک به خارج از کشور، باز هم صنعت بیمه در چند ماه اخیر پا به پای سایر گروه های بازار سرمایه رشد کرده است. «البرز» در دو ماه اخیر بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت در کارنامه معاملاتی خود ثبت کرده است.
شرکت بیمه البرز که در ۳ ماهه نخست سال جاری ۹ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته، سود محقق ساخته چندی پیش در یک شفاف سازی اعلام کرده مجموع ذخایر ارزی شرکت بیش از ۲۵۳۱۳ هزار دلار، ۱۱۰۸۷ هزار یورو، ۴۱۴ هزار سایر ارزها است که در گزارش ۶ ماهه اثر نوسان نرخ ارز بر صورت های مالی شفاف سازی خواهد شد.

سید رسول تاجدار مدیرعامل شرکت بیمه البرز در گفت و گو با بورس نیوز، در خصوص تاثیر پیوستن به کنوانسیون FATF بر صنعت بیمه کشور بیان کرد: به هر حال تعامل با شرکت های خارجی و حضور در بازارهای بین المللی در گرو پذیرش شرایطی است و پیوستن به FATF گام مثبتی در این زمینه خواهد بود. فعلا لایحه مربوط به FATF در مجلس تصویب شده و باید منتظر نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت هم بود؛ اما در هر صورت این موضوع پیش نیاز مراودات مالی بوده و بهانه را از اروپایی ها خواهد گرفت.

وی افزود: اما نباید تصور کرد با پیوستن به این کنوانسیون تمامی مشکلات صنعت بیمه برطرف خواهد شد. چالش اصلی شرکت های بیمه در شرایط فعلی، مشکل واگذاری پوشش های اتکایی به خارج از کشور است. شرکت های بیمه خارجی به دو دلیل تمایلی به همکاری با بیمه های ایرانی ندارند. شرکت های بیمه خارجی یا سهامداران آمریکایی دارند و به خاطر داشتن سهامداران آمریکایی تمایلی به همکاری ندارند؛ و یا اینکه ریسک های بزرگی از بازار آمریکا پذیرفته اند و در واقع به سبب نگرانی از دست دادن مشتریان بزرگ آمریکایی، رغبتی به پذیرش اتکایی از بیمه های ایرانی نشان نمی دهند. اگرچه تلاش شده با شرکت های بیمه گر آسیایی برای واگذاری ریسک ها در حد توان همکاری شود؛ ولی با توجه به فعالیت بیمه های بزرگ آسیایی در فضای بین الملل، آنها هم تمایلی به همکاری با ما ندارند.

تاجدار تاکید کرد: البته صنعت بیمه کشور در سال 1389 هم با وضعیت مشابهی مواجه شد؛ اما در آن دوران با حمایت دولت بر مشکلات فائق آمدیم.  در دوران تحریم های قبلی با ایجاد صندوق ظرفیت مشترک و تزریق 1 میلیارد دلار از سوی دولت، وضعیت بیمه ها مدیریت شد.

این بار هم می توان از مشکلات گذر کرد؛ ولی به نظر می رسد صندوق ویژه تحریم ها باید ترمیم شده و به بیش از 1 میلیارد دلار نیازمندیم. این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که حتی بهتر است در زمان تدوین بودجه سال 98 تمرکز بیشتری بر آن صورت گیرد. به هر حال یکی از وظایف اصلی شرکت های بیمه، حمایت از صنایع تولیدی و خدماتی و پذیرش ریسک صنایع است تا فعالان اقتصادی با خاطری آسوده و بدون دغدغه از دست دادن سرمایه شان فعالیت کنند. تا این لحظه صنعت بیمه کشور به مدد حمایت دولت به خوبی از عهده ایفای این وظیفه برآمده است.

این فعال صنعت بیمه در رابطه با تاثیر افزایش قیمت اخیر ساختمان و خودرو بر سودآوری بیمه ها اظهار داشت: در چند ماه اخیر خودرو و ساختمان افزایش قیمت چشمگیری داشته است. در مورد بیمه نامه بدنه اتومبیل و بیمه نامه آتش سوزی، دارندگان بیمه نامه های مذکور با خرید الحاقیه می توانند به تناسب افزایش قیمت دارایی شان، خسارت دریافت کنند؛ در غیر این صورت به اندازه ارزش دارایی در زمان خرید بیمه نامه خسارت می گیرند و از آنجا که تعهد پرداخت خسارت بالاتر به شرط دریافت حق بیمه بیشتر انجام می شود، اثری بر سودآوری بیمه ها ندارد. شرکت های بیمه به طرق مختلف در این زمینه اطلاع رسانی کرده اند.

وی افزود: افزایش قیمت ها فقط در رشته شخص ثالث می تواند سودآوری بیمه ها را تحت تاثیر قرار دهد. حق بیمه شخص ثالث تغییری نکرده است؛ ولی قیمت قطعات خودرو متناسب با افزایش قیمت خودرو رشد کرده و با توجه به آنکه در رشته شخص ثالث در هنگام حادثه، خسارت کامل پرداخت می شود، در هنگام پرداخت خسارت، هزینه بیشتری به شرکت های بیمه تحمیل می شود. فعلا نمی توان گفت تاثیر این موضوع بر سودآوری بیمه ها با اهمیت است یا نه و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.

مدیرعامل «البرز» در ادامه گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت کالاها و خدمات در کشور، به نظر می رسد شرکت های بیمه کم کم باید به افزایش سرمایه بیندیشند. بدون شک هر چه سرمایه شرکتی بیشتر باشد، پشتوانه قوی تر در برابر ریسک های احتمالی خواهد داشت. البته سهامداران باید انگیزه ای برای افزایش سرمایه داشته باشند. هر چند با توجه به افزایش قیمت سهام بیمه ها در مدت اخیر، رضایت خاطر سهامداران فراهم شده؛ ولی تا فروش سهم انجام نشود، سهامداران از سرمایه گذاری خود سودی محقق نکرده اند. سود تقسیمی هر سهم، موجب جذابیت سهم ها می شود که با شرایط فعلی شاید بیمه ها نتوانند رشد سودآوری محسوسی داشته باشند.
تاجدار در خاتمه با اشاره به وضعیت مطلوب «البرز» تصریح کرد: با وجود تمامی موانع و مشکلات، بیمه البرز در 6 ماهه نخست سال آنچه را پیشبینی شده بود محقق ساخته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر