بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت با درآمد ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی از ۳۷۰ شرکت دولتی در سال دیگر به پول ناشی از فروش نفت نیازی ندارد، محاسبه کاملا اشتباه است زیرا وابستگی بودجه به نفت قابل انکار نیست.
کد خبر : ۱۸۱۱۶۶

به گزارش بورس نیوز، علی‌اکبر کریمی در واکنش به خبری مبنی براینکه دولت با درآمد 900 هزار میلیارد تومانی از 370 شرکت دولتی در سال دیگر به پول ناشی از فروش نفت نیازی ندارد، گفت: این محاسبه کاملا اشتباه است زیرا بودجه کامل کشور شامل دو بخش شرکت‌های دولتی و عمومی دولت می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بودجه عمومی دولت شامل وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی است که بالغ بر چیزی حدود 360 هزار میلیارد تومان می‌شود و بودجه شرکت‌های دولتی هم حدود 800 هزار میلیارد تومان است و به عنوان بخش درآمدی و هزینه‌ای محسوب می‌شود.

وابستگی بودجه دولت به نفت قابل انکار نیست

وی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی براینکه 300 هزار میلیارد تومان از 360 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور صرف پرداخت حقوق می‌شود، اظهار کرد: بودجه کلی کشور حدود یک میلیون و دویست هزار میلیارد تومان است، براین اساس باید با توجه به این موضوع مسایل را تحلیل کرد و از سوی دیگر ما در بودجه این مبلغ از حقوق را نمی‌پردازیم و از کل بودجه عمومی کشور تنها درصد کمی برای پرداخت حقوق هزینه می‌شود.

کریمی ادامه داد: چیزی حدود 85 درصد از بودجه کل کشور، بودجه جاری بوده و مابقی عمرانی است که باید گفت بخش عمده از این بودجه جاری صرف پرداخت حقوق‌ها می‌شود، اما هزینه‌های در ادارات مانند پول برق، آب، خرید ملزومات اداری، خرید ماشین، هزینه تعمیرات ساختمان هم جزو هزینه‌های جاری محسوب می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: سهم نفت طی سال‌های اخیر در بودجه کشور کاهش پیدا کرده اما اینگونه نیست که اگر درآمد نفتی نداشته باشیم بتوانیم به طور کامل هزینه‌ها و بوجه کشور را تامین کنیم.

وی افزود: بودجه شرکت‌های دولتی هم مربوط به خودشان است و صرف هزینه‌هایشان می‌شود، به طور مثال بودجه شرکت پست در بودجه عمومی دولت نمی‌آید لذا وابستگی بودجه دولت به نفت قابل انکار نیست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر