بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران که با حضور سران 3 قوه تشکیل شد مصوب شد برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق آن‌ها برای حضور در کشورمان مصوب کردند به سرمایه‌گذاران خارجی به شرط 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری اقامت 5 ساله اعطا شود.
کد خبر : ۱۸۱۱۶۹

به گرارش بورس نیوز، هفته گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران که با حضور سران 3 قوه تشکیل شد، اعضا برای حمایت و تسهیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق آن‌ها برای حضور در کشورمان مصوب کردند به سرمایه‌گذاران خارجی به شرط 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری اقامت 5 ساله اعطا شود. پیش از این مصوبه براساس قانون به سرمایه‌گذاران خارجی که 300 هزار دلار در کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کردند تنها برای 3 سال اقامت داده می‌شد ولی حالا برای تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران این مدت زمان افزایش یافته و میزان سرمایه‌گذاری هم به اندازه 50 هزار دلار کاهش یافته است. اما سوالی اصلی این است که مصوبه تا چه حد می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی موثر باشد؟ 

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران در پاسخ می‌گوید: اقامت 5 ساله ایران به شرط 250 هزار دلار سرمایه‌گذاری در نگاه اول برای آن‌ها که از وضعیت اقتصادی کشور بی‌خبر باشند طرحی ایده آل به نظر می‌رسد اما اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که برای سرمایه‌گذار خارجی جذابیتی ایجاد نمی‌کند و موثر نخواهد بود.

او درادامه می‌گوید: متاسفانه قوانین و مقررات ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار سختگیرانه است که پیچیدگی‌های فراوانی دارد؛ قوانینی همچون مالکیت، ثبت شرکت، اخد کد اقتصادی، مباحث مالیاتی و... که طی آن‌ها برای سرمایه‌گذاران ایرانی هم دشواری‌های فراوانی دارد چه رسد به سرمایه‌گذار خارجی که باید برای دستیابی به هر کدام از آن‌ها بوروکراسی‌های متعدد اداری را طی کند.»

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه با اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ارائه اقامت 5 ساله در صورت سرمایه‌گذاری خارجی 250 هزار دلاری قطعا بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی به واسطه اقامت 5 ساله در ایران حل خواهد شد و دیگر در پیچ و تاب موانع سطحی و پیش پا افتاده گرفتار نمی‌شوند، گفت: اما سوال اصلی این است که آیا اساسا فضای کسب و کار در ایران آنقدر مناسب هست که سرمایه‌گذار خارجی را برای ورود به کشور وسوسه کند، آن هم در مقابل شرایطی که دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ما همچون ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته‌اند؟ این مهم در صورتی رخ خواهد داد که قوانین این حوزه را اصلاح کنیم و مقررات جدیدی را جایگزین سازیم. در نظر داشته باشید که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ما بسیار بالاست.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه این مصوبه در مجموع یک گام رو به جلو است که در آینده می‌تواند راهگشا باشد، گفت: در کل خیلی نسبت به این مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصاد خوش‌بین نیستم و توقع زیادی برای استقبال بالای سرمایه‌گذار خارجی ندارم و فکر نمی کنم اقامت 5 ساله برای آن‌ها انگیزه لازم را ایجاد کند چرا که طبق گزارش بانک جهانی رتبه ایران از نظر سهولت کسب و کار در سال 2018، 120 بوده است. فضای کسب و کار به زبان ساده یعنی آن دسته از مولفه‌هایی که ما به عنوان صاحب کار تسلطی به آن نداریم اما آن عوامل بر عملکرد ما موثر است. این عوامل می‌توانند سیاسی اقتصادی، تکنولوژیکی و..باشند؛ عواملی که می‌توان آن‌ها را با تحلیل شناسایی کرد و مورد ارزیابی قرار داد. »


اشتراک گذاری :
ارسال نظر