بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
فعال صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

احتمال از دست دادن بخشی از بازارهای اروپایی با تحریم‌های کشتیرانی

با اعمال فاز دوم تحریم‌ها علیه ایران تمامی خطوط لاینر بزرگی که به ایران می‌آمدند، دیگر باری تحویل نخواهند گرفت و در حال حاضر هم قصد تخلیه کانتینرها و خروج از کشور دارند.
کد خبر : ۱۸۱۱۷۹
با نزدیک شدن به زمان اعمال فاز دوم تحریم‌های اقتصادی نگرانی بابت کاهش صادرات محصولات پتروشیمی  و فلزی و... و از دست دادن بخشی از بازارهای صادراتی وجود دارد.

جواد سمساری لر رییس کمیته راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در گفت و گو با بورس نیوز، درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر روند حمل محصولات صادراتی بیان کرد: نگرانی فعالان اقتصادی بابت حمل محصولات صادراتی کاملا به جا است.

وی افزود: در نظر داشته‌باشد که با اعمال فاز دوم تحریم‌ها علیه ایران تمامی خطوط لاینر بزرگی که به ایران می‌آمدند، دیگر باری تحویل نخواهند گرفت و در حال حاضر هم قصد تخلیه کانتینرها و خروج از کشور دارند. تنها یک شرکت ایتالیایی هنوز اقدامی جهت قطع همکاری با ایران انجام نداده و فعلا خبری مبنی بر عدم همکاری اعلام نکرده است. حتی کشتی‌های چینی هم برای ادامه همکاری مردد هستند.

وی عدم تمایل کشتی‌های خارجی برای حمل محصولات ایرانی را بیشتر ناشی از مشکلات بیمه‌ای دانست و گفت: با تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، کشتی‌های خارجی که محموله‌ای از ایران بارگیری کنند بیمه نخواهند شد و صنعت بیمه کشور هم ظرفیت بیمه کشتی‌های خارجی را ندارد، و حتی اگر کنسرسیومی از شرکت‌های بیمه داخلی جهت بیمه کشتی‌ها اقدام کنند در صورت بروز حادثه متحمل هزینه سنگینی می‌شوند؛ بنابراین بیمه کشتی‌های خارجی که محموله صادراتی ما را به مقصد برسانند تقریبا غیرممکن است.

وی افزود: علاوه بر مشکل بیمه، کشتی هایی که کالاهای اورجینال ایرانی را حمل کنند امکان سرویس گیری در بنادر خارجی حتی بنادر آسیایی را نخواهند داشت. حمل و نقل یکی از پارامترهای مهم صادراتی است و اگر نتوان کالا را به مقصد رساند، یعنی بازار از دست رفته است.

سمساری لر با تاکید بر لزوم تمرکز بر حمل و نقل زمینی اظهار داشت: حمل و نقل زمینی هیچ گونه محدودیت و مشکلی نداشته و در حال حاضر محصولات پتروشیمی از طریق زمینی حمل می شود. می توان با تقویت این حوزه از طریق زمینی اقدام به حمل و نقل کالاهای داخلی کرد. ضمن اینکه صادرات به کشورهای منطقه مشکلی از این بابت ندارد و فقط باید تدبیری برای حمل به بازارهای صادراتی دورتر و بازار اروپا اندیشید. 

وی در خاتمه تصریح کرد: در شرایطی که تحریم ها به دغدغه جدی فعالان اقتصادی تبدیل شده، با تصمیم گیری های نسنجیده اقدام به خودتحریمی هم کرده ایم و مشکلات تشدید شده است. از دو ماه پیش با سیاست گذاری های نادرست بسیاری از کالاهایی که صنایع مختلف اقدام به واردات آن کرده اند، در گمرکات کشور مانده اند. امیدواریم در شرایطی که تحریم های خارجی محدودیت ساز هستند، برنامه ها و سیاست های داخلی به مدد صنایع آید تا از بار مشکلات کاسته شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر