بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

فرش قرمز بورس برای نفت خام

اگر حجم صادرات ایران به کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه برسد، نفت خام قیمت های بیش از ۱۰۰ دلار را به خود خواهد دید. افزایش قیمت نفت خام بخشی از مشکلات ناشی از کاهش حجم فروش نفت را پوشش خواهد داد.
کد خبر : ۱۸۱۲۰۳

شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهرماه سال جاری اقدام به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران کند.
در این پیش‌اطلاعیه آمده: در راستای تحقق بند 13 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچینن اجرای بند (ح) ماده 4 قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهرماه سال جاری اقدام به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران نماید که اطلاعیه عرضه مربوطه طی هفته آینده از طریق سایت شرکت بورس انرژی منتشر خواهد شد.
بر این اساس، فروش به صورت 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی خواهد بود  که تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر سنا) بصورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شر کت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله صورت می‌گیرد. خریدار بایستی بخش ارزی را ظرف مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به ترتیب مورد تائید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه نماید.

متقاضیان خرید جهت شرکت در معامله، بایستی 10 درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به میزان پیش پرداخت قبل از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز نمایند که در صورت انجام معامله بخشی از 20 درصد ریالی محسوب خواهد شد.

خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که بر اساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، بر روی قیمت نفت‌خام رقابت نموده که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل 5 هزار تنی (معادل حدود 35 هزار بشکه استاندارد) قابل انجام بوده و البته، خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگتر اقدام نمایند. فروش محموله‌ها به صورت مقصد آزاد (به جز سرزمین اشغالی فلسطین) خواهد بود.

ساز و کار اجرایی و سایر شرایط عرضه شامل قیمت پایه، نحوه تحویل محموله، تسویه حساب موقت و نهایی، شرایط ضمانت‌نامه تعهد پرداخت و غیره متعاقبا در اطلاعیه عرضه‌ اعلام می‌گردد.

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق ایران در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طبق این پیش اطلاعیه اعلام شده ظرفیت عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی را داریم؛ ولی هنوز راهکارهای اجرایی و عملیاتی کار تهیه نشده است. این طرح مطرح شده تا وزارت نفت سازوکار لازم برای عرضه روزانه یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی را تدارک ببیند. در حال حاضر این موضوع هم توسط بورس انرژی و هم وزارت نفت در دست مطالعه و بررسی است تا جزییات مربوط به نحوه قیمت گذاری و پرداخت و ضمانت نامه های اجرایی و... تعیین شود.
وی در مورد مشتریان احتمالی نفت خام در بورس انرژی گفت: مشتریان احتمالی اشخاصی هستند که حتما باید علاوه بر آنکه قرارداد لازم را با پالایشگاه های خارجی جهت فروش نفت ایران منعقد کرده باشند، از توانایی اعطایی پرداخت پول نفت خام خریداری شده و نیز محرز شدن این توانایی برای بورس انرژی و وزارت نفت برخوردار باشند. پرداخت ۲۰ درصد مبلغ به صورت ریالی و ۸۰ درصد به شکل ارزی فعلا پیشنهاد شده؛ اما قطعیت ندارد و در حال بررسی است.
پدیدار در رابطه با چگونگی حمل نفت خام خریداری شده توسط مشتریان در بورس انرژی به مقاصد صادراتی اظهار داشت: حمل نفت خام تا مقصد توسط ناوگان حمل شرکت ملی نفت ایران امکانپذیر بوده و نگرانی بابت مشکلات حمل نفت به سبب تحریم های کشتیرانی وجود ندارد. بیمه محموله نیز با توجه به حجم محموله نفتی می تواند به شرکت های بیمه داخلی یا خارجی واگذار شود. فعلا دو شرکت بیمه ایتالیایی و آلمانی همکاری خود را با ایران قطع نکرده اند و امیدواریم این دو شرکت به همکاری خود با ایران ادامه دهند. 
وی تاکید کرد: مهمترین چالش در این زمینه، یافتن خریدار خارجی برای نفت ایران است و با توجه به احتمال بازگشایی سوئیفت اروپایی، دغدغه کمتری نسبت به نحوه انتقال ارز وجود دارد.
پدیدار در پیش بینی حجم نفت خامی که از طریق بورس انرژی می توان به فروش رساند گفت: هنوز هیچ تجربه ای در این زمینه نداریم و شاید در مراحل نخست نتوان خریداری پیدا کرد، ولی به هر حال در بورس انرژی مقداری میعانات نفتی و نفت کوره و مشتقات نفت سفید در حال معامله است و اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، احتمالا بتوان نفت خام را هم در بورس انرژی عرضه کرد. 
پدیدار در خاتمه در مورد وضعیت فروش نفت خام کشور عنوان کرد: با وجود تمامی مشکلات، صادرات نفت در حال انجام است. نکته حائز اهمیت آن است که تولیدکنندگان نفت خام دنیا، قدرت جایگزین کردن محصول خود به جای نفت 

ایران را ندارند. عربستان فقط توانسته حدود ۳۰۰ هزار بشکه به تولید خود بیفزاید و روسیه هم توانایی جایگزینی ایران را ندارد، ازاین رو شاهد توقف فروش نفت ایران نخواهیم بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر صادرات نفت ایران در حدود ۲ میلیون و ۱۴۹ هزار بشکه است که البته تا یک ماه دیگر ۶۷۱ هزار بشکه از آن کاسته شده و صادرات نفت ایران به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در نظر داشته باشید که در صورت کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی، قیمت نفت خام افزایش خواهد یافت و اگر حجم صادرات ایران به کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه برسد، نفت خام قیمت های بیش از ۱۰۰ دلار را به خود خواهد دید. افزایش قیمت نفت خام بخشی از مشکلات ناشی از کاهش حجم فروش نفت را پوشش خواهد داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر