بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: در خاورمیانه نفت عراق بیشترین شباهت را به نفت ایران دارد بنابراین اگر بر فرض محال نفت ایران هم از بازار خارج شود به لحاظ تکنیکال شاید عراق بتواند جای نفت ایران را بگیرد نه عربستان.
کد خبر : ۱۸۱۲۲۲

به گزارش بورس نیوز، بهروز نامداری درباره ادعای عربستان مبنی بر اینکه خروج هر بشکه نفت ایران از بازار را با دو بشکه جبران می‌کند، اظهار کرد: از دو منظر باید به این موضوع نگاه کرد اول خصلت آنالیز نفت هر کشور است اینکه آیا نفت تولیدی عربستان به مشتریان نفت ایران می‌خورد یا خیر؟ باید گفت، احتمالا با مخلوط کردن نفت سبک و سنگین آنالیز نزدیک به نفت ایران را بتوانند داشته باشند اما به طور کلی در خاورمیانه نفت عراق بیشترین شباهت را به نفت ایران دارد بنابراین اگر بر فرض محال نفت ایران هم از بازار خارج شود به لحاظ تکنیکال شاید عراق بتواند جای نفت ایران را بگیرد نه عربستان.

وی در ادامه افزود: موضوع این است که آیا چاه‌های تولیدی و تاسیسات عربستان و روسیه اجازه افزایش تولید به اندازه میزان خروج نفت ایران از بازار را می‌دهند یا خیر؟ واقعیت این است که فعلا مازاد تولید عربستان در حد 500 هزار بشکه و روسیه هم حدود 400 هزار بشکه است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم با آنچه می‌توانند در بیشترین میزان تولید کنند، جای ایران را بگیرند، اولا ما وارد زمستان می‌شویم و مصرف بالا می‌رود و دوم اینکه هر تاسیساتی ظرفیت اسمی تولید و یک سقف و کفی ظرفیت دارد، می‌توان ظرفیت اسمی تولید را بالا برد اما برای مدت طولانی و پایدار نمی‌توان به همین میزان نگه داشت.

وی یادآور شد: می‌توان ظرفیت یک میدان را که 500 هزار بشکه است به 600 هزار رساند ولی بیش از این رقم نمی‌تواند پایدار باشد، نهایت تا یک ماه می‌توان افزایش تولید بیش از ظرفیت عادی را داشت، بیشتر از آن استهلاک فوق العاده بالا می‌رود و ممکن است کل تاسیسات از دست برود.

نامداری همچنین درباره معاف شدن انگلیس از توسعه میدان گازی مشترک با ایران نیز گفت: البته تولید از این میدان روی درآمد ایران تاثیری ندارد و در واقع بود و نبود آن برای ایران اهمیت ندارد ولی برای مصرف‌‌کننده انگلستان اهمیت دارد زیرا ظرفیت تولید روزانه این میدان 5.9 میلیون متر مکعب و بسیار ناچیز است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر