بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
شرکت های قطعه ساز که در جوار خودروسازان معاملات سهام خود را دنبال می کنند، همواره به جهت جبران هزینه ها، به دنبال دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خود هستند. در این بین، نیم نگاهی به وضعیت درآمدی و هزینه های این گروه انداخته‎ایم که به خوبی نشان از معضل هزینه های سرسام‎آور دارد.
کد خبر : ۱۸۱۲۴۶

به گزارش واحد آبسیم (ABSIM) بورس نیوز، شرکت های قطعه ساز با خودروسازان مراوده دارند، اغلب با کمبود نقدینگی روبرو هستند؛ چرا که خودروسازان نیز به موجب کاهش سرمایه در گردش و نقدینگی پایین، توان پرداخت تمام مطالبات قطعه سازان را ندارند. از سوی دیگر، این شرکت ها با هزینه های بالای تولید دست و پنجه نرم می کنند.

این عوامل سبب شده تا دست به دامان تسهیلات بانکی با نرخ هایی شوند که چندان توجیه اقتصادی ندارد. همانطور که در نمودارهای ذیل مشخص است، برخی شرکت ها تمام سود عملیاتی خود را به پای هزینه های مالی سوخت کرده و در زیان فرو رفته‎اند.

در میان قطعه سازان، «خمحرکه» با 1330 میلیارد ريال، بالاترین درآمد فروش را در 3 ماهه نخست سال 97 کسب کرد. «خپویش» و «خرینگ» به ترتیب با 1094 و 843 میلیارد ريال فروش، در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

قطعه سازان در تقابل با خودروسازان / ترین های قطعه ساز در یک نگاه

بالاترین میزان سود عملیاتی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایرین، از آن «خاهن» است و باقی شرکت ها به موجب هزینه های تولید بالا، در رقم های حداقلی و یا حتی زیان از عملیات خود بهره برده اند.

بالاترین میزان هزینه مالی در مدت ذکر شده، با 22 میلیارد ريال به نام «خشرق» ثبت شده است.

قطعه سازان در تقابل با خودروسازان / ترین های قطعه ساز در یک نگاه

اشتراک گذاری :
ارسال نظر