بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
همواره صادرات نفت ایران یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور به‌شمار می‌رود و افت این محل درآمدی، بر سایر بخش های اقتصاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثر منفی می گذارد. انتشار خبر کاهش صادرات نفت به همراه نوسانات نرخ ارز، بر شدت افت و خیز بورس تهران افزوده است.
کد خبر : ۱۸۱۲۴۷
سید محمد حسینی پور مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری باهنر در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص اوضاع و شرایط کنونی بورس گفت: نوسانات این روزها در بازار سهام، بخش قابل توجهی مربوط به افزایش و یا کاهش نرخ دلار است.

تقریبا تمامی صنایع و محصولات را بر حسب نرخ روز دلار معامله می کنند. هفته گذشته نیز نوساناتی در قیمت صنایع شیمیایی را شاهد بودیم که مربوط به حذف بعضی کدهای مشتریان بود. از آن جا که عده ای از فروشندگان نسبت به عدم ایفای تعهدات از سوی خریداران اعتراض کرده بودند، بورس کالا از طریق کارگزاران به مشتریان جهت تکمیل مدارک اطلاع رسانی کرد ولی برخی مشتریان اقدامی انجام ندادند و بورس کالا نیز یک‎باره کدها را قطع کرد. این موضوع سبب شد که در عرضه و تقاضا اختلال ایجاد شود.

مدیر عامل و نایب شرکت کارگزاری باهنر افزود: به طور کلی به جز عوامل اساسی، این عوامل داخلی نیز در ایجاد نوسان در بازار دخیل است. اما در خصوص قیمت جدید محصولات پلیمری و PVC دلیل عمده، کاهش نرخ دلار دلار است که نرخ این دست محصولات نیز به تبع آن افت کردند. تا زمانی که قیمت دلار به ثبات نرسد، تصمیم گیری ها نیز به تبع آن بی ثبات خواهد بود و خریدار، فروشنده و تولیدکننده دچار سردرگمی و بلا تکلیفی در معاملات خواهند شد.

در معاملات اقتصادی سود هر واحد در حدود 20 درصد از مبلغ کل آن کالا است و زمانی که روی 20 درصد سود حساب می کند و یک باره قیمت 100 درصد افزایش و یا کاهش می یابد، خریداران و فروشندگان با دشواری در تصمیم گیری مواجه می شوند و این مشکل بزرگی است که دولت می بایست به قید فوریت راه حل مناسبی برای آن یافته و ثبات نسبی را حداقل در یک بازه زمانی مشخص بر بازار حاکم کند تا نوسانات به حداقل خود برسند و زیان کمتری به اقتصاد برسانند. در غیر این صورت، برنامه ریزی ها از میان می رود و برخی به صورت شانسی دارای سودهای کلان می شوند و بالعکس.

وی در زمینه کاهش صادرات نفت و اثر آن بر دیگر بازارها اظهار داشت: نفت شاهرگ حیاتی کشور است و زمانی که میزان تولید و صادرات کاهش یابد، قطعا تاثیرات منفی بر کلیت اقتصاد خواهد داشت؛ اما نه تا حدی که تمام امور را به این حوزه استراتژیک متصل کنیم.

هر چند صادرات کاهش یافته اما قیمت نفت نیز افزایش خوبی داشته که می تواند جبران کننده خلا پیش آمده باشد و از آن چیزی که افکار عمومی فکر می کند، کمتر متضرر خواهیم شد. دلار و ارز تک نرخی به نوعی شاخص سنجش بین المللی است که به عنوان مثال وقتی در بازارهای جهانی می گویند هر اونس طلا چه قیمتی دارد، با دلار محاسبه می شود و هر کشوری با بیشترین ارزی که سر و کار دارد، دلار است. بنابراین برای تمام کشورها باید یک سیستم مالی مشترک وجود داشته باشد. اگر اروپا یا روسیه و یا کشورهای بزرگ دیگر بخواهند با سیستم مالی خود و با ارز کشورهای خود در سطح جهانی معاملات را انجام دهند، نگرانی هایی ایجاد می شود. پس یک سیستم مالی و ارزی مشترک باید در سطح بین الملل برقرار باشد.

با کاهش صادرات نفت، اقتصاد ایران به چالش می افتد ولی نه آن چنان که نگرانی بزرگی ایجاد کند. البته افزایش قیمت دلار یکی از مشکلاتی است که با خبر کاهش صادرات نفت همراه شد و زمانی که درآمد دلاری کشور کاهش یابد، به تبع آن کمبود ارز به وجود می آید و در نهایت قیمت دلار افزایش می یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر