بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تداوم صادرات طلای سیاه در گرو ورود به بورس انرژی

کارشناس بازار سرمایه گفت: آمریکا درصدد آن بوده تا میزان صادرات نفتی ایران به صفر تقلیل یابد و دلیل وابستگی شدید اقتصاد به نفت، این موضوع زنگ خطر اساسی برای کشور به شمار می‌آید که فروش نفت در بورس انرژی توسط بخش‌خصوصی می‌تواند شدت این موضوع را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۸۱۲۵۲

به گزارش بورس نیوز، حسنعلی بشارت احسانی مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا به بورس نیوز گفت: با عرضه نفت در بورس انرژی دست واسطه ها از این بازار کوتاه می شود که این امر کاهش قیمت تمام شده محصول برای خریداران را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در صورت عرضه این محصول در بورس انرژی مشارکت بخش خصوصى در صنعت نفت افزایش می یابد، ادامه داد: همچنین در بورس انرژی فضای رقابتی بین مشتریان ایجاد می‌شود و بدین صورت تا حد امکان قیمت خریداری شده‌ نفت افزایش می‌یابد که این موضوع مانع تحمیل هزینه‌های اضافی به کشور می‌شود.

بشارت احسانی در خصوص وجود ساختارهای لازم برای عرضه نفت در بورس انرژی نیز تشریح کرد: هم اکنون میزان عرضه نفت خام و فرآورده های آن در بازار بورس انرژی ایران به صورت محدود انجام می شود که با فراهم شدن زیر ساخت های لازم، میزان عرضه این محصول افزایش خواهد یافت و مصرف کننده های اصلی می توانند نیازهای خود را در مدت زمان کوتاهی از این طریق تامین کند.

مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا خاطرنشان کرد: وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.

بشارت احسانی با بیان اینکه عرضه نفت در بورس کالا راه میانبری برای دور زدن تحریم ها محسوب می شود، گفت: آمریکا تلاش می کند که صادرات نفتی ایران را به صفر برساند که این امربه دلیل وابستگی زیاد اقتصاد به نفت خطر بزرگی محسوب می‌شود اما با فروش نفت در بورس انرژی بخش خصوصی می تواند جهت دور زدن تحریم‌ها وارد بازار فروش نفت در بازارهای بین‌المللی شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت از مزایای مهم ورود شرکت ها به بازار سرمایه محسوب می شود: بورس­ دارای شفافیت بوده و معاملات آن کاملا تحت نظارت فعالان بازار سرمایه است.

بشارت احسانی ادامه داد: نهادهای نظارتی می توانند براین سازوکار نظارت های لازم را اعمال کنند از طرفی دیگر بورس به عنوان واسطه از خریدار نفت، ضمانت‌نامه‌ای دریافت می‌کند بنابراین پول نفت فروخته شده به صورت تضمینی باز می‌گردد.

لازم به ذکر است عرضه نفت در بورس با توجه به سازوکار شفاف و رقابتی بورس و همچنین چابکی و انعطاف‌پذیری بخش خصوصی در فروش نفت، مزایای قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر روش‌های مقابله با تحریم‌های نفتی دارد بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم با اجرای صحیح دولت و نظارت مناسب مسئولین تا چه میزان می‌توانیم از این روش برای مقابله و دور زدن تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه اقتصاد کشوراستفاده کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر