بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد ۱۲.۶ درصدی حجم صادرات سیمان و کلینکر/ رنگ سیمان با بی‌تدبیری سرخ شد

متاسفانه برخی به دنبال مجوز احداث کارخانجات سیمان جدید در کشور با هدف ایجاد اشتغال هستند!! در تمام نقاط ایران کارخانجات سیمان فعال هستند و صرف سرمایه های ملی برای ایجاد کارخانجات جدید اصلا به صلاح کشور و صنعت سیمان نیست و امیدواریم در این زمینه با تدبیر تصمیم گیری شود.
کد خبر : ۱۸۱۳۲۹
در روزهای خونین بازار، همه سهم ها دچار افت قیمت و فشار فروش شده اند، سیمانی ها هم از این قضیه مستثنی نیستند. این در حالی است که گزارشات برخی سیمانی ها حاکی اخبار امیدوار کننده ای بوده است. برای مثال، شرکت سیمان دورود که در ۶ ماهه نخست سال ۹۶، به ازای هر سهم زیان ۴۶ ریالی محقق ساخته بود، در ۶ ماهه نخست امسال به ازای هر سهم ۹۳ ریال سود محقق ساخته است. 

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص آمار تولید و فروش سیمان در ۶ ماهه نخست امسال بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۳۱ میلیون و ۵۷۶ هزار تن کلینکر در کشور تولید شده که ۲۸ میلیون و ۷۳۴ هزار تن آن به سیمان تبدیل شده است. عرضه سیمان در بازارهای داخلی ۲۴ میلیون و ۷۶۴ هزار تن بوده است. همچنین حجم صادرات کلینکر در ۶ ماهه ۳ میلیون و ۳۷۱ هزار تن و حجم صادرات سیمان ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار تن بوده و در مجموع ۶ میلیون و ۸۲۴ هزار تن سیمان و کلینکر از کشور روانه بازارهای صادراتی شده است. 
وی افزود: تولید کلینکر در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۲ درصد افزایش داشته و صادرات کلینکر و سیمان در مجموع رشد ۱۲.۶ درصدی تجربه کرده است.
این فعال صنعت سیمان در ادامه اظهار داشت: اگرچه افزایش نرخ ارز مهمترین عامل جذابیت صادرات سیمان و کلینکر بوده، ولی با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر الزام ارائه تعهدنامه ارزی شرکت ها برای صادرات به عراق و افغانستان، قطعا در نیمه دوم سال با کاهش صادرات همراه خواهیم بود؛ چرا که تقریبا نیمی از حجم صادرات سیمان و کلینکر به عراق و افغانستان بوده و با این دستورالعمل، صادرات به این دو کشور  مختل شده است. البته پیگیر رفع این مشکل هستیم؛ ولی هنوز راهکاری پیدا نشده است.
شیخان اضافه کرد: منفی بودن سهم سیمانی ها تحت تاثیر جو بازار است. کاهش نرخ ارز در بازار آزاد اثری بر سودآوری سیمانی ها ندارد. تسعیر ارز حاصل از صادرات سیمانی ها در سامانه نیما انجام می شود. البته مازاد تولید سیمان در کشور، باعث رقابت منفی سیمانی ها شده و این رقابت منفی شاید در ماه های آینده منجر به افت سودآوری شرکت ها شود. اما کاهش نرخ ارز در بازار آزاد اتفاقی تقریبا خنثی برای صنعت است.
دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با گلایه از برخی اقدامات جهت تاسیس کارخانجات جدید سیمان تصریح کرد: ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشور حدود ۸۷ میلیون تن و نیاز بازار داخل با احتساب کل صادرات حدود ۶۰ میلیون تن است. ضمن اینکه در صورت تغییر شرایط و افزایش تقاضا، همین کارخانجات سیمانی موجود توان افزایش حجم تولید تا ۱۰۰ میلیون تن را خواهند داشت. علاوه بر این، در حال حاضر تعدادی کارخانه سیمان در دست ساخت بوده و پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصدی داشته اند و با بهره برداری از آنها ظرفیت تولید سیمان کشور باز هم بالاتر خواهد رفت. طبق توافقی که انجمن صنفی با مدیران عامل شرکت های سیمانی داشته، شرکت ها کمتر از ظرفیت خود سیمان تولید می کنند تا بازار سیمان با فشار عرضه و رقابت منفی شدید مواجه نشود. با توجه به مازاد تولید سیمان در  کشور، به هیچ وجه تاسیس کارخانه جدید توجیه ندارد. متاسفانه برخی به دنبال مجوز احداث کارخانجات سیمان جدید در کشور با هدف ایجاد اشتغال هستند!! در تمام نقاط ایران کارخانجات سیمان فعال هستند و صرف سرمایه های ملی برای ایجاد کارخانجات جدید اصلا به صلاح کشور و صنعت سیمان نیست و امیدواریم در این زمینه با تدبیر تصمیم گیری شود.
شیخان در خاتمه گفت: با در نظر گرفتن افزایش نرخ سیمان در بازار داخل و کاهش تخفیفات احتمالا درآمد سیمانی ها رشد محسوسی خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر