بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای نفت، مشتریان جدیدی پیدا کردیم، گفت: هنوز هم از صادرکنندگان دولتی، خصوصی و شبه دولتی بابت بازگشت ارز گله مندیم.
کد خبر : ۱۸۱۳۷۲
به گزارش بورس نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد، این روز رافرصتی برای بهتر کردن زندگی مردم دانست و گفت: زندگی باید از هر جهتی برای مردم بهتر و باکیفیت تر باشد؛ ضمن اینکه همه دست اندرکاران امر استاندارد و نهادهای مدنی، شرکتهای بازرسی و تولیدکنندگان در این روز باید در کنار هم نقد و بررسی در حوزه استاندارد داشته و به افق های بهتر بیندیشند.

معاون اول رییس جمهور افزود: شاخص در امر تولید واردات و صادرات یک امر ضروری است و هیچ کس حاضر نیست از حداقل ها بگذرد.   این در حالی است که انقلاب های صنعتی در دنیا منشا تحولات عظیمی در زندگی مردم و انتخاب های زیادی که به دنبال دارند، هستند و امروز فناوری های نوین امروز زندگی مردم را به شدت به هم وابسته کرده است و تمام ابعاد تولید، صنعت تحت فناوری نوین قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این فضا باید استانداردهای متناسب با موقعیت را فراهم کرد و جامعه و کشورها و نظام ها، از کاهش سطح سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و امید به آینده می بینند بیشتر است؛ امروز مساله اصلی کشور همین است و باید سطح رضایتمندی مردم و امید به آینده در دستور کار قرار دهند و کشور توسعه بیشتری داشته باشند و مسائلی که نقش اول دارد همین سرمایه های اجتماعی است و همه نخبگان کشور باید در این بخش تلاش کنند.

جهانگیری گفت: باید صنعتگران و فعالان اقتصادی متناسب با شرایط دنیا حرکت کنند؛ در دولت گزارش داده اند که ۱۰ شرکت برتر دنیا بیشترین ترن آور در اقتصاد جهانی را دارندگان معادن و کارخانجات داشتند ولی امروز مسائل فیزیکی حداقل سهم را دارند و بیشترین سهم مربوط به فناوری های نوین در اقتصاد دنیا بوده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: صادرات غیرنفتی کشور روند خوبی گرفته اگرچه ایران ظرفیت بالایی دارد. این در حالی است که کالاهای دانش محور سهم بالایی دارند و در بخش کالاهای صنعتی صادرشده باید ارزش افزوده مغز در آنها بالاتر باشند. ما الان چند هزار شرکت دانش بنیان به ثبت رسیده که آمار مناسبی است.

وی اظهار داشت: گاهی سیاستها خوب انتخاب شده ولی با تغییر مدیر و رییس جنهور کار متوقف شده این در حالی است که ضعف ما اکنون در همین است اگرچه نیروی انسانی توانمندی شکل گرفته است.

جهانگیری گفت: ترامپ فکر می کند سعودی می تواند نفت ایران را جبران کند، اما نمی تواند و اکنون قیمت نفت افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: بخش دیگر منابع دیگر درآمدی ما صادرات است اما اکنون زمانی است که  مردم از صادرکنندگان و بخش خصوصی توقع دارند و می خواهد که منابع حاصل از صادرات را در احتیار کشور قرار دهند. این هنر نیست که عده ای بگویند که حالا که کشور مشکل دارد ما هم سود بیشتری ببریم، پس جوانمردی چه می شود؟

معاون اول رییس جمهور گفت: انتظار دولت از صادرکنندگان خصوصی، شبه دولتی و دولتی این است که ارزحاصل از صادرات خود را سریعتر و بیشتر بیاورند؛ البته صادرکنندگان خوب به میدان آمده اند و اگر گله ای هم باشد راجع به بازگشت ارز حاصل از صادرات است؛ پس باید الان به میدان بیایند.

وی افزود: پول نفت را از روش هایی که داریم می آوریم، البته صادرات نیز افزایش می یابد؛ این در حالی است که مردم به کالاهای داخلی گرایش بیشتری پیدا می کنند.

جهانگیری اظهار داشت: شرایط غیرعادی تحریم الزام می کند که ارز مدیریت شود؛ تولیدکننده کشور یک فرصت طلایی در تحریم دارد؛ اگرچه تحریم ظالمانه و زورگویانه است؛ اما یک فرصت حمایت از تولید داخلی است که اکنون تولیدکنندگان داخلی باید بدانند قیمت را غیرطبیعی بالا برند و به مردم ظلم کنند؛ کیفیت هم باید افزایش یابد پس تولیدکننده منصف کسی است که با قیمت مناسب و کیفیت خوب ارایه دهند.

وی ادامه داد:در جنگ کنونی اقتصادی هدف کاهش منابع درآمدی ایران است و می خواهند امکان ورود محصولات مورد نیاز از جمله کالا و مواداولیه وجود نداشته باشد و می خواهند که مردم در مقابل حکومت اعتراض کنند؛ هدف ما این است که منابع خود را افزایش دهیم و آمریکا ادعا دارد که صادرات نفت ایران را صفر کند؛ پس مردم انتظار دارند که مسئولان بگویند که صادرات متوقف نشده اما اکنون با توجه به اینکه برخی کشورها خرید نفت ایران را متوقف کرده اند، اما ما مشتری های جدیدی پیدا کردیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر