بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قطع دسترسی شمش به مواداولیه ارزان / بهانه توقف صادرات در هاله‌ای از ابهام

ظرفیت نصب شده در کارخانجات کشور، تولید سالانه ۴۷۵ هزار تن شمش روی است؛ اما سال گذشته، تنها ۱۸۰ هزار تن شمش روی در کشور تولید شده است. مهمترین مشکل در این زمینه، کمبود خاک معدنی مورد نیاز صنعت است.
کد خبر : ۱۸۱۴۰۰

به گزارش بورس‌نیوز، گرچه بازار سرمایه در چند روز گذشته، ریزش شدیدی را تجربه کرده؛ اما اگر افزایش قیمت برخی سهم‌ها را با افت اخیر مقایسه کنیم، این ریزش چندان به چشم نخواهد آمد.

گروه سرب و روی ازجمله گروه‌های موفق ماه‌های اخیر بوده و بررسی بازدهی سهم‌های این گروه از ابتدای مردادماه تا به امروز خالی از لطف نیست.

در این مدت «فرآور» بازدهی تقریباً ۱۵۸ درصدی، «کیمیا» 86 درصدی، «فزرین» ۸۶ درصدی، «کروی» ۵۴ درصدی و «فسرب» ۲۵ درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند. بااین‌حال نگرانی‌هایی بابت افت سودآوری شرکت‌ها تحت تأثیر کاهش نرخ ارز و یا محدودیت صادرات در شرایط تحریم وجود دارد.

حسن حسینقلی نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر صنعت سرب و روی کشور بیان کرد: بیش از آنکه تحریم‌های آمریکا و تصمیمات ترامپ نگران کننده باشد، فعالان اقتصادی بیشتر از تصمیمات و سیاست‌های محدودکننده داخلی بیم دارند..

وی افزود: بخش عمده خاک موردنیاز صنعت، وارداتی بوده و برای واردات ارز دولتی به صنعت تخصیص نیافته است؛ درحالی‌که شرکت‌های تولیدی ناچار به عرضه محصول خود در بورس‌کالا باقیمت تکلیفی هستند. 

عضو هیات نمایندگان اتاقق بازرگانی ایران تاکید کرد: چطور انتظار می‌رود قیمت‌گذاری شمش روی دستوری و باقیمت پایه بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد، درحالی‌که این صنعت همچون صنعت پتروشیمی به مواد اولیه ارزان‌قیمت و فراوان دسترسی ندارد. مداخله در قیمت‌گذاری به بهانه تنظیم بازار داخل نتیجه‌ای جز اعمال فشار بر تولیدکنندگان سرب و روی نخواهد داشت.

فعال صنعت سرب و روی ضمن تأکید بر فشار از سوی مسئولان داخلی اظهار داشت: علاوه بر محدودیت‌هایی که به دلیل قیمت‌گذاری تکلیفی و الزام به تحویل ارز به سامانه نیما متحمل شده‌ایم، توقف صادرات هم ضربه دیگری بوده که بر پیکره صنعت سرب و روی واردشده است. از ۳ ماه پیش صادرات شمش روی متوقف‌شده؛ درحالی‌که در ۱۲ سال گذشته، هرگز واردات شمش روی انجام‌نشده و هم نیاز بازار داخل تأمین می‌شده و هم صادرات انجام می‌شده است.

حسینقلی در رابطه با مهم‌ترین چالش صنعت گفت: ظرفیت نصب‌شده در کارخانه‌ها کشور، تولید سالانه ۴۷۵ هزار تن شمش روی است؛ اما سال گذشته، تنها ۱۸۰ هزار تن شمش روی در کشور تولیدشده است. مهم‌ترین مشکل در این زمینه، کمبود خاک معدنی موردنیاز صنعت است. معدن انگوران حدود ۱۱ درصد از خاک معدنی موردنیاز صنعت را تأمین می‌کند و برای واردات محدودیت داریم. علاوه بر این، توقف صادرات هم چالش دیگر این صنعت محسوب می‌شود.

وی در مورد تأثیر نرخ ارزبر سودآوری شرکت‌ها اذعان داشت: اگر نرخ ارز در بازار در محدوده ۱۰ تا ۱۲ هزارتومانی تثبیت شود، تمامی شرکت‌ها و صنایع معدنی سودآور خواهند بود.

وی تصریح کرد: شاخص بورس در چند ماه گذشته رشد چشمگیری داشته و به نظر می‌رسد این رشد به دلیل خوش‌بینی بازار به تسعیر درآمدهای صادراتی شرکت‌ها با ارز آزاد بوده است. با این حساب، اصلاح قیمت سهم‌ها چندان عجیب نیست.

وی در خاتمه عنوان کرد: در چند روز اخیر شاخص دلار جهانی اندکی افت کرده و افت شاخص دلار به افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها منجر خواهد شد. ضمن اینکه قیمت جهانی نفت هم بر روند قیمت کامودیتی ها اثرگذار است و با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت نفت خام، احتمالاً کامودیتی ها هم افزایش قیمت خواهند داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر