بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
فعال صنعت روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه روغن نباتی فعلا به نرخ مصوب دولتی/ رایزنی برای افزایش قیمت روغن

تولید روغن نباتی کاهش نداشته و همه انواع روغن کمافی السابق تولید می شود. اگر در مناطقی از کشور کمبود روغن نباتی احساس شده، فقط به دلیل مشکلات مربوط به حمل و نقل بوده است.
کد خبر : ۱۸۱۴۲۶

به گزارش بورس‌نیوز، در هفته‌های گذشته، گه‌گاه خبرهای مبنی بر کمبود روغن نباتی و محدودیت عرضه در برخی نقاط کشور به گوش می‌رسید و کار به آنجا رسیده که تصاویری از صف‌های خرید برای روغن نباتی در شهرستان‌ها در فضای مجازی پخش‌شد؛ اما این در حالی است که روغن نباتی از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ درصد افزایش نرخ داشته که در دو مرحله این موضوع نیز اعمال‌شده است.

تولیدکنندگان روغن نباتی برای تأمین روغن خام و حلب روغن، ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و باوجودآنکه نرخ ارز آزاد هیچ اثری بر بهای تمام‌شده روغنی‌ها ندارد، ظاهراً عرضه روغن در سطح کشور دچار مشکل شده و قیمت سهم‌ها نیز منفی شده است.

برخی تولیدکنندگان، افزایش نرخ ۲۶ درصدی را کافی ندانسته و معتقدند برای حفظ حاشیه سود شرکت‌ها، نیاز به افزایش نرخ مجدد هست.

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تولید روغن نباتی کاهش نداشته و انواع روغن کمافی‌السابق تولید می‌شود. اگر در مناطقی از کشور کمبود روغن نباتی احساس شده، فقط به دلیل مشکلات مربوط به حمل‌ونقل بوده است.

وی در پاسخ به گلایه‌های برخی تولیدکنندگان در مورد عدم تناسب افزایش نرخ روغن نباتی با بهای تمام‌شده گفت: افزایش نرخ روغن نباتی توسط سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تائید و توسط ستاد تنظیم بازار اعلام‌شده است. شرکت‌ها ملزم به فروش روغن نباتی بر اساس نرخ مصوب هستند و اجازه عرضه باقیمت بالاتر ندارند.

بیرشک افزود: هرچند شاید گلایه‌ها منطقی باشد و بهای تمام‌شده بیش از افزایش نرخ اعمال‌شده افزایش داشته و رایزنی‌هایی برای اصلاح قیمت صورت گرفته است؛ ولی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تولیدی سبب شده تولید بدون وقفه ادامه داشته باشد و عرضه هیچ محصولی دچار کاهش یا توقف نشده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر